PdF:AJ5_AKJA Analýza konverzačního jazyka - Informace o předmětu
AJ5_AKJA Analýza konverzačního jazyka
Pedagogická fakultapodzim 2003
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Hoydenová - Rozvrh
- St 13:35–15:20 učebna 60
- Předpoklady
- This course is recommended to students in higher than the second year of their studies
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- The course is for students who are interested in authentic spoken English, notably face-to-face private conversation. Texts from 'A Corpus of English Conversation' (1980) and some other sources will be analysed and, based on the differences between spoken and written English, many features typical of conversational English, such as back-channels, false-starts, hedges, discourse markers, simultaneous speech, will be discussed in great detail. Presentations based on the study of some articles from corpus linguistics, for instance, on discourse tags, comment clauses, non-fluencies, compliment formula, and expletives, will be prepared by individual students.
- Osnova
- 1. Act of communication. Functions of language. 2. Spoken versus written language. 3. Features typical of spoken language. 4. Discourse markers. Discourse tags. 5. Comment clauses and their functions. 6. Politeness formula. Expletives. 7. Pauses. Simultaneous speech. 8. Turn-taking. Non-fluencies. 9. Face-to-face and telephone conversation. 10. Conversation and preference structure. Strategies. 11. Conversational style. Scale of formality. 12. Backchannel signals. Body language. 13. Analysis of authentic corpus material.
- Literatura
- Metody hodnocení
- Typ výuky: sem. jazyk. cvič.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2003/AJ5_AKJA