Pd1Z_SDV1 Seminář k didaktice vlastivědy I

Pedagogická fakulta
podzim 2003
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Miloslava Machalová, CSc. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
Garance
RNDr. Miloslava Machalová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová
Předpoklady
NOW( Ge1Z_GUV Geografické učivo vlastivědy )&&NOW( Pd1Z_DV Didaktika vlastivědy )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Didaktika vlastivědy -struktura oboru, předmět zkoumání, metodologie výzkumu. Vývoj názorů na vlastivědné vyučování. Psychodidaktické výzkumy ve vztahu k vlastivědě.Učební předmět vlastivěda v současné škole. 2.Didaktická analýza současných učebnic vlastivědy. Cíle vlastivědy v základní, obecné a národní škole. Srovnávací analýza. Osnovy a standardy ve vlastivědě. Kompetence žáků. 3. Didaktická analýza učiva (pojmová, vztahová, operační). Fakta, pojmy a generalizace ve výuce vlastivědy. 4.Pozorování jako výzkumná metoda didaktiky vlastivědy. Hospitace v hodině vlastivědy. Pozorování (cíl pozorování, záznam pozorování). Analýza sledovaných pedagogických jevů, nalezená pedagogická fakta, vyvození závěrů z pozorování při hospitaci. Subjektivní a objektivní stránka hodnocení.
  • 5.Zvláštnosti vlastivědného vyučování. Pojetí výuky ve vlastivědě. Didaktický, psychologický a psychodidaktický přístup k výuce vlastivědy. Transmisívní a konstruktivistické pojetí výuky. Procesuální a obsahová hloubka kurikula. Kognitivní rozpor.
  • 6. Žákovo pojetí učiva. Metodika zjišťování představ žáků o pojmech (intuitivní představy o pojmech, osvojené předstvy o pojmech) - kresba a fenomenografický rozhovor, analýza představ dětí.
  • 7. Konstruktivistické pojetí učiva a vyučování ve vlastivědě . Tvorba učebních úloh a pracovních listů pro žáky.
  • 8.Projektové vyučování ve vlastivědě. Tvořivost učitele, tvorba projektů (cíl, struktura, pořádání učebních úloh), autentické učení ve vlastivědě.
  • 9. Příprava učitele vlastivědy na vyučování.Projektování vyučování. Konfrontace logiky předmětu s logikou pedagogického a psychologického přístupu k učivu a vyučování. Psychodidaktické aspekty v pojetí učiva a výuky, podmínky učení).
  • 10. Organizační formy a metody výuky ve vlastivědě. Skupinová práce. Příprava učitele na skupinovou práci žáků. Vybrané kategorie učebních úloh, tvorba úloh pro skupinovou práci žáků.
  • 11. Metody výuky ve vlastivědě. Činnostní aspekt ve vlastivědném vyučování. kritéria volby vyučovacích metod. Formativní účinky vyučovacích metod a jejich vztah k základním kategoriím v obsahu vlastivědy (prostor, čas, hodnoty).
  • 12.Informativní a formativní výuka v zeměpisné a dějepisné složce vlastivědy. Psychodidaktické pojetí učiva o historickém času u žáků mladšího školního věku (vývojové hledisko). Metodika dějepisné složky vlastivědy. Didaktická analýza tematických celků.
  • 13. Příprava projetku k tematickému celku Místo, v němž žijeme. Didaktická analýza tematického celku, východiska pro zpracování projektu. Rozbor konstruktivistického pojetí tématu, tvorba konstruktivisticky pojatých učebních úloh a pracovních listů.
Literatura
  • PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 1999, 164 s. ISBN 80-7178-309-9. info
  • MACHALOVÁ, Miloslava. Didaktika vlastivědy. Brno: Paido, 1996, 97 s. ISBN 8085931141. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Zakončení: zápočet
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2004.