PdF:Pd1Z_SDV1 Methodology - Elementary Geogr - Course Information
Pd1Z_SDV1 Methodology - Elementary Geography Seminar 1
Faculty of EducationAutumn 2004
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- RNDr. Miloslava Machalová, CSc. (seminar tutor)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (seminar tutor) - Guaranteed by
- RNDr. Miloslava Machalová, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová - Prerequisites (in Czech)
- NOW( Ge1Z_GUV Geog. Curric. in Basic Science )&&NOW( Pd1Z_DV Methodology - Elementary Geogr )
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS4)
- Syllabus (in Czech)
- 1. Didaktika vlastivědy -struktura oboru, předmět zkoumání, metodologie výzkumu. Vývoj názorů na vlastivědné vyučování. Psychodidaktické výzkumy ve vztahu k vlastivědě.Učební předmět vlastivěda v současné škole. 2.Didaktická analýza současných učebnic vlastivědy. Cíle vlastivědy v základní, obecné a národní škole. Srovnávací analýza. Osnovy a standardy ve vlastivědě. Kompetence žáků. 3. Didaktická analýza učiva (pojmová, vztahová, operační). Fakta, pojmy a generalizace ve výuce vlastivědy. 4.Pozorování jako výzkumná metoda didaktiky vlastivědy. Hospitace v hodině vlastivědy. Pozorování (cíl pozorování, záznam pozorování). Analýza sledovaných pedagogických jevů, nalezená pedagogická fakta, vyvození závěrů z pozorování při hospitaci. Subjektivní a objektivní stránka hodnocení.
- 5.Zvláštnosti vlastivědného vyučování. Pojetí výuky ve vlastivědě. Didaktický, psychologický a psychodidaktický přístup k výuce vlastivědy. Transmisívní a konstruktivistické pojetí výuky. Procesuální a obsahová hloubka kurikula. Kognitivní rozpor.
- 6. Žákovo pojetí učiva. Metodika zjišťování představ žáků o pojmech (intuitivní představy o pojmech, osvojené předstvy o pojmech) - kresba a fenomenografický rozhovor, analýza představ dětí.
- 7. Konstruktivistické pojetí učiva a vyučování ve vlastivědě . Tvorba učebních úloh a pracovních listů pro žáky.
- 8.Projektové vyučování ve vlastivědě. Tvořivost učitele, tvorba projektů (cíl, struktura, pořádání učebních úloh), autentické učení ve vlastivědě.
- 9. Příprava učitele vlastivědy na vyučování.Projektování vyučování. Konfrontace logiky předmětu s logikou pedagogického a psychologického přístupu k učivu a vyučování. Psychodidaktické aspekty v pojetí učiva a výuky, podmínky učení).
- 10. Organizační formy a metody výuky ve vlastivědě. Skupinová práce. Příprava učitele na skupinovou práci žáků. Vybrané kategorie učebních úloh, tvorba úloh pro skupinovou práci žáků.
- 11. Metody výuky ve vlastivědě. Činnostní aspekt ve vlastivědném vyučování. kritéria volby vyučovacích metod. Formativní účinky vyučovacích metod a jejich vztah k základním kategoriím v obsahu vlastivědy (prostor, čas, hodnoty).
- 12.Informativní a formativní výuka v zeměpisné a dějepisné složce vlastivědy. Psychodidaktické pojetí učiva o historickém času u žáků mladšího školního věku (vývojové hledisko). Metodika dějepisné složky vlastivědy. Didaktická analýza tematických celků.
- 13. Příprava projetku k tematickému celku Místo, v němž žijeme. Didaktická analýza tematického celku, východiska pro zpracování projektu. Rozbor konstruktivistického pojetí tématu, tvorba konstruktivisticky pojatých učebních úloh a pracovních listů.
- Literature
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: seminář Zakončení: zápočet
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2004/Pd1Z_SDV1