SP4BP_SPE1 Specializace: Etopedie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2004
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Po 8:30–11:50 učebna 53
Předpoklady
Absolvování Základů speciální pedagogiky 5. Etopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jedinci s poruchami emocí a chování ve speciálně pedagogickém kontextu. Speciálně pedagogický proces a jeho využití pro podporu sociálních kompetencí jedinců s poruchami emocí a chování. Etopedická diagnostika, metody a cíle diagnostiky. Koncepce vedení případu.Historický vývoj edukace jedinů s poruchami emocí a chování.
Osnova
  • Vývojové trendy a současný stav oboru, terminologie oboru, srovnání se zahraničím. Etiologie, přístupy k členění poruch chování. Historický vývoj k řešení problematiky poruch chování. Poruchy chování spojené s agresí, s konfliktem, se závislostí. Edukace jedinců s rizikem poruch chování, s poruchou chování, s ADD. Speciálně pedagogický proces a jeho využití pro podporu sociálních kompetencí. Etopedická diagnostika, metody a cíle diagnostiky. Koncepce vedení případu. Sociokulturní znevýhodnění jako riziko poruch chování specifika speciálně pedagogické práce, edukace ve školním a mimoškolním prostředí.
Literatura
  • Psychologie. Edited by Rita L. Atkinsonová. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 80-7178-640-3. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002, 392 s. ISBN 80-7178-657-8. info
  • MÜHLPACHR, Pavel. Sociální patologie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 104 stran. ISBN 8021025115. info
  • KOMÁRIK, Emil. Pedagogika emocionálne a sociálne narušených. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 1998, 191 s. ISBN 80-223-1289-4. info
  • HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-154-1. info
  • HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-154-1. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • ČERNÍKOVÁ, Vratislava. Sociální ochrana. 1. vyd. Praha, ČR: Policejní akademie ČR, 1996, 156 s. učební text. ISBN 80-85981-36-X. info
  • BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi :celistvé a otevřené pojetí výchovy; škola plného života - celý život školou; tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Vyd. 1. Ostrava: Amosium servis, 1992, 303 s. ISBN 80-85498-18-9. info
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
ELLIOTT,J; PLACE, M: Dítě v nesnázích, 1.vyd.,Havlíčkův Brod: Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0 KOLÁŘ,M.: Mládež a delikvence, 1.vyd.,Praha, Portál,1998, ISBN 80-7187-226-2 MATOUŠEK, O.: Bolest šikanování, 1.vyd.,Praha, Portál,1998, ISBN 80-7178-513-X NĚMEC, J., KUSÝ, M. Aktivní sociální učení v podmínkách ústavní a ochranné výchovy. Praha: MŠMT ČR, 1998 ONDRÁČEK, P.: Františku, přestaň konečně zlobit, nebo, 1. Vyd. ISV, 2003, Praha, ISBN 80-86642-18-6 PROCHÁZKOVÁ, M.: Sociální pedagogika, in: Pipeková, J, Vítková, M.: Sociálně pedagogické aspekty ve speciální pedagogice, 1.vyd.., Brno, 1996, Paido, ISBN 80-85931-27-3 STUCHLÍKOVÁ, I.: Základy psychologie emocí, 1.vyd., Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-553-9 Úmluva o právech dítěte, in: Sbírka zákononů č. 104/1991, s. 502, částka 22 SPOUSTA, V.: Speciálně pedagogická diagnostika etopedická, 2.vyd., Brno: MU 1995, ISBN 80-210-1261-7 VÁGNEROVÁ, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001a. ISBN 80-246- 0015-3 VOCILKA, M. Vybrané stati z etopedie. Ústí n.L.: PdF, 1995 VOCILKA, M. Náplň činnosti středisek výchovné péče pro děti a mládež. Praha: Tech-Market, 1996 VOCILKA, M. Netradiční forma prevence poruch chování. Praha: Tech-Market, 1997 VOJTOVÁ, V.: Otázky integrace v mateřských a základních školách v ČR, in: Sborník: Kritické životní situace dětí a mladistvých s tělesným a zdravotním postižením, 1.vyd., Brno, Paido,1995, ISBN 80-85931-18-4 VOJTOVÁ, V.: Edukace žáků s poruchami chování, in: Vítková, M.: Integrativní školní pedagogika, 1. Vyd., MSD, 2003, Brno, ISBN 80-86633-07-01DRTILOVÁ, J., KOUKOLÍK, F. Odlišné dítě. Praha: Vyšehrad, 1994 ZVOLSKÝ, P. a kol. Speciální psychiatrie. Praha: UK, 1997 Vyhláška č. 127/1997 Sb. č.127 o speciálních školách a speciálních mateřských školách ze dne 7. května 1997. Sbírka zákonů č.127/1997, s. 2440, částka 44. Vyhláška č. 291/1991 Sb. o základní škole ze dne 14. června 1991, Sbírka zákonů č.291/1991, s. 1243, částka 53 VYHLÁŠKA č. 334 ze dne 22. září 2003,kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních Zákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí, ÚZ, Ostrava, Sagit, číslo 666, 2001 Zákon ČNR č.76/1978 Sb. o školských zařízeních ve znění pozdějších předpisů. Legislativa školy. Brno: MP-SOFT s.r.o., 1998. Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů ze dne 25. června 2003
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti směru etopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.