SP4MP_DMO2 Reedukace DMO 2

Pedagogická fakulta
podzim 2004
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
- více než 50% účast na seminářích - vytvoření názorné pomůcky s metodickým návodem
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Speciálně pedagogická diagnostika u vícenásobně postižených, pedagogická intervence u dětí/žáků s DMO, vytváření podpůrných programů, prenatální komunikace, kůže jako první orgán pro příjem řeči, formy stimulace v předřečovém období u DMO, metoda práce ve snoezelenu, podpůrná terapie canisterapie, praktické využití prvků bazální stimulace, metodické řady senzomotorická koordinace, sluchová percepce a reprodukce rytmu u DMO, zvláštnosti tělesně postižených, poradenství pro rodiče dětí s DMO, kasuistická studie u dítěte s DMO.
Osnova
  • 1. Kazuistická studie u dětí s DMO Zásady Osobní list žáka, RA, OA, dg., Čeho si všímat u dlouhodobého pozorování Speciální pedagog jako terapeut Shrnutí 2. SPD u jedinců s vícenásobným postižením Obsahová stránka SPD, varianta A Obsahová stránka SPD, varianta B 3. Intervence u dětí/žáků s DMO postup při vytváření podpůrného programu výchozí situace určení cíle speciálně pedagogická opatření 4. Tělo a kůže postižených dětí jako první orgán pro příjem řeči prenatální komunikace kůže a řeč dotyky a cítění vnímání okolních vjevů kožní hry 5. Formy stimulace v předřečové úrovni u dětí s DMO stimulace v předřečové úrovni raná slova stimulace před jídlem zásady nácviku krmení 6. Rozvoj řeči u dětí s těžkým kombinovaným postižením zásady metody (Lechta, Matuška) všeobecné zásady nápravné péče nejčastější řečové vady 7. Podpůrná terapie snoezelen vznik metody, klienti vybavení snoezelen jako náplň volného času snoezelen jako prostředek uvolnění snoezelen jako podpora seberealizace snoezelen jako prenatální místost (3 fáze) prvky využívané při senzomotorické terapii 8. Podpůrná terapie canisterapie historie canisterapie metody canisterapie formy canisterapie vliv a výsledky canisterapie u dětí s DMO 9. Využití metody bazální stimulace u dětí s DMO vysvětlení pojmu, vývoj metody systém bazální stimulace jednotlivé oblasti podpory 10. Metodika práce u dětí s DMO senzomotorická koordinace metodická řada modelování metodická řada práce s papírem metodická řada kreslení, malování metodická řada vizuomotorické koordinace (oko ruka) metodika nácviku stříhání analyticko syntetické činnosti využití prvků arteterapie 11. Lateralita vývoj typy laterality projevy v předškolním věku orientace v prostoru, pravolevá orientace soubor cvičení v předškolním věku 12. Sluchová percepce, reprodukce rytmu u žáků s DMO sluchová paměť sluchová diferenciace sluchová analýza a syntéza vnímání reprodukce rytmu 13. Poradenství pro rodiče dětí s DMO dnešní podoba poradenství zásady při poradenské činnosti fáze a reakce rodičů vyšetření speciálním pedagogem v pedagogické praxi 14. Zvláštnosti tělesně postižených osobnost TP narušení sociálních vztahů 15. Panelová diskuse Zápočet
Literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Metoda bazální stimulace pro jedince s těžším mentálním postižením a s více vadami. In Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. vyd. Brno: Paido, Brno, 2001, s. 74-80. ISBN 80-7315-010-7. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Model "vnímání-představy-myšlení" jako základ terapií ve speciálně pedagogické péči. In Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. vyd. Brno: Paido, Brno, 2001, s. 11-17. ISBN 80-7315-010-7. info
  • Therapien in der soderpädagogischen Behandlung. Edited by Jarmila Pipeková - Marie Vítková. 2. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 165 s. ISBN 8073150107. info
Metody hodnocení
Seminární práce, panelová diskuse.
Informace učitele
Jen pro absolventy Reedukace DMO1.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, jaro 2004, jaro 2005.