VV5_DIV1 Didaktika Vv 1 - Úvod do výtvarné pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2004
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Keprtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Antropologické, psychologické, filozofické a umělecké kořeny dětského výtvarného projevu, funkce dětského výtvarného projevu, předmět výtvarná výchova historie a současnost, umění a výchova, socializace umění a výchova, artefiletika, základní a alternativní formy výuky výtvarné výchovy, osobnosti teorie a praxe výtvarné výchovy 20. století, artcentrismus, videocentrismus, gnoseocentrismus a animocentrismus ve výtvarné výchově, hlubinně-psychologický výklad dětské výtvarné práce, interpretace dětského a studentského artefaktu, prezentace dětské a studentské práce, role nových médií ve výtvarné pedagogice, Discipline Based Art Education - DBAE, výtvarná výchova v projektech, smyslová a duchovní výchova, dětský výtvarný projev jako symbolická komunikace.
Osnova
  • 1. Základní pojmy z teorie a praxe výtvarné pedagogiky 2. Historie a současnost výtvarné pedagogiky 3. Osobnosti z moderní historie výtvarné pedagogiky 4. Vztah výtvarných umělců k výtvarné tvorbě dětí 5. Domácí a zahraniční instituce zabývající se výchovou uměním 6. Čtyři pojetí výtvarné výchovy
Literatura
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 1. vyd. Brno: Masarykova universita, 1999, 125 s. Spisy pedagogické fakulty, svazek 72. ISBN 80-210-2079-2. info
  • FULKOVÁ, Marie a Marie NOVOTNÁ. Výtvarná výchova pro 6. a 7. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. První vydání. Praha: Fortuna, 1999, 118 stran. ISBN 8071685917. info
  • SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997, 199 s. ISBN 8071844373. info
  • Výtvarná výchova a emocionalita : sborník textů z konference České sekce INSEA. Edited by Radek Horáček. [Praha]: Česká sekce INSEA, 1997, 125 s. info
  • Výtvarná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 12 s. info
  • Výtvarná výchova : učební osnovy pro 4. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 12 s. info
  • Uvidět čtvrtý rozměr : výtvarná výchova pro počátek příštího tisíciletí : [sborník symposia INSEA 1995]. Praha: Česká sekce INSEA, 1995, 93 s. info
  • ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. Výtvarná výchova. 1995, roč. 1995, č. 1, s. 3-4. ISSN 1210-0369. info
  • DAVID, Jiří. Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén :kapitoly z moderní historie a filosofie předmětu. Polička: Fantisk, 1993, 122 s. ISBN 80-901438-5-7. info
  • SLAVÍK, Jan a Jaroslav NOVÁK. Informace, databáze a výtvarná výchova. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1991, 257 s. ISBN 80-7066-502-5. info
  • KLEBERGER, Ilse. Albert Schweitzer : das Symbol und der Mensch : mit zahlreichen Abbildungen. Berlin: Erika Klopp, 1989, 228 s. : i. ISBN 3-7817-7113-X. info
  • ŠAMŠULA, Pavel a Vladimír LEŠTINA. Výtvarná výchova v 7. a 8. ročníku ZŠ : metodická příručka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 203 s. info
  • Umění a výchova : výtvarná výchova, výchova pro budoucnost : zpráva z XVIII. světového kongresu INSEA, Praha 1966. Edited by Jaroslav Brožek - Bohuslav Maleček - Jaroslav Brožek. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 259 s. URL info
  • BROŽEK, Jaroslav, Miroslav HOURA a Bohuslav MALEČEK. Výtvarná výchova v 9. ročníku : metodická příručka. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 141 s. URL info
  • Výtvarná výchova a tvořivost : 2. celostátní konference učitelů výtvarné výchovy. Edited by Václav Píša - Igor Zhoř - Anton Macko - Jaromír Uždil - Vladimí. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965, 249 s. URL info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář 70 % účast na semináři, esej vztahující se k některému bodu osnovy předmětu (rozsah 12-15 stran). Písemná podoba eseje graficky upravená, v závěru práce nutno uvést citovanou literaturu s patřičnými bibliografickými údaji.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2005.