ZS1MK_CjR1 Linguistic Analysis 1

Faculty of Education
Autumn 2004
Extent and Intensity
0/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Ivana Luklová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je syntéza poznatků získaných studiem předmětů v předchozích ročnících. Studenti prokazují schopnost aplikovat teoretické znalosti i praktické dovednosti dílčích disciplín (pravopis, hláskosloví, tvarosloví, skladba, nauka o slovní zásobě, tvoření slov, stylistika) při komplexním jazykovém rozboru textu. Textové jednotky jsou interpretovány ve vztahu ke stylové oblasti, do níž text patří, ke komunikační situaci, v níž text vzniká, popř. ve vztahu k záměru autora textu. Rozbor vychází z textu jako celku a z jeho částí (odstavců / promluvových úseků, popř. z replik u textu dialogického) a přechází k jednotkám nižších jazykových rovin: výpovědím s větnou a souvětnou strukturou a k jednotkám lexikálním a jejich významu a gramatickým vlastnostem.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Text. Členění textu. 2. Text v komunikační situaci. Jazykové prostředky zakotvení textu v komunikační situaci (spojky, částice, odkazovací zájmena). 3. Gramatická stránka textu. Stylistická charakteristika gramatických prostředků v textu. 4. Lexikální prostředky v textu, jejich stylistická charakteristika. Příslušnost textu ke stylové oblasti. 5. Analýza prostředky slovotvorných, jejich frekvence v textu. 6. Souvětí a věta jednoduchá. Rozbor věty jednoduché. Syntaktické vztahy ve větě jednoduché. Využití syntaktických vztahů jako gramatických prostředků textové návaznosti. Elipsa jako prostředek textové návaznosti. 7. Bezpodměté slovesné konstrukce v češtině. Větné ekvivalenty v češtiny. Stylistická charakteristika bezpodmětých konstrukcí a větných ekvivalentů a jejich funkce v textu.
Literature
  • HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ and Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
  • HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory (Language Analysis). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 pp. ISBN 80-210-2557-3. info
  • KNESELOVÁ, Helena and Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol (Texts to the Correction. For the Students of Czech Language Teaching at schools of all Levels). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 pp. ISBN 80-210-2540-9. info
  • ČECHOVÁ, Marie and František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: konzultace Předmět je ukončen zápočtem.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 4.
Information on course enrolment limitations: Předmět je zařazen do 9. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2004/ZS1MK_CjR1