PdF:AJ3BP_FUKS Funkční a komunikativní syntax - Informace o předmětu
AJ3BP_FUKS Funkční a komunikativní syntax
Pedagogická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Hoydenová - Rozvrh
- St 7:40–9:15 učebna 57
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Cíle předmětu
- The aim of the course is to practice the communicative appproach in the study of English syntax using two strategies: a. the study of grammatical structures at sentence level with regards to their function as statements, questions, directives and exclamatives, b. the study of meaning in connected discourse (utterance level) - linking signals and constructions, word order and emphasis, functional sentence perspective etc.
- Osnova
- 1. Communicative syntax vs. normative syntax. Language in context. 2. Analysing language structures - giving information and expressing opinion. Functions of language. 3. Analysing language structures - expressing a point of view. Clauses with hypothetical meaning. 4. Analysing language structures - expressing mood and emotion. Discourse functions of sentences. 5. Analysing language structures - modality. Speech acts. The co-operative primciple and the principle of politeness. 6. Analysing language structures - linking signals and constructions. 7. Analysing language structures - referring expressions. Grammatical cohesion. 8. Presenting and focussing information. Spoken vs. written language. 9. Order and emphasis. Fronting. 10. Order and emphasis. Postponement. 11. Register variation - formal vs. informal, polite vs, familiar. 12. Dialect variation.
- Literatura
- THORNBURY, Scott. How to teach grammar. Harlow: Longman, 1999, ix, 182 s. ISBN 0-582-33932-4. info
- SVARTVIK, Jan a Geoffrey N. LEECH. A communicative grammar of English. 2nd ed. London: Longman, 1994, xiv, 423. ISBN 058208573X. info
- VACHEK, Josef. A functional syntax of modern English. Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 50 stran. ISBN 8021008636. info
- TÁRNYIKOVÁ, Jarmila. Chapters from modern English syntax : (a communicative approach). Olomouc: Univerzita Palackého, 1993, 105 s. ISBN 8070672684. info
- QUIRK, Randolph a Sidney GREENBAUM. A Student s Grammar of the English Language. 1. vyd. London: Longman, 1990, 490 s. ISBN 0-582-07569-6. info
- COOK, Guy. Discourse. Oxford: Oxford University Press, 1989, xi, 167. ISBN 0194371409. info
- UR, Penny. Grammar practice activities : a practical guide for teachers. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 1988, viii, 288. ISBN 0521329442. info
- LEECH, Geoffrey N., M. (Margaret) DEUCHAR a Robert HOOGENRAAD. English grammar for today : a new introduction. London: Macmillan, 1982, xvi, 224 p. ISBN 0-333-30643-0. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: cvičení z jaz.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Credit requirements: - Active participation at seminars - Fulfilling all written tasks - Pass the credit test NB! Students should get a pass at the credit test to sit for the exam.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2005/AJ3BP_FUKS