OV2MP_UMMD Užití metody morálních dilemat

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Gabriela Ducháčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Gabriela Ducháčková, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Rozvrh
St 18:00–19:35 učebna 42
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Úvod, stádia morálního myšlení; morální hodnoty, jejich hierarchie, hodnotová výchova, dilemata v historii, Platon; Kohlbergova dilemata, kritikové Kohlberga; praktické příklady mor. dilemat- Kohlberg; Kostnická metoda morálních dilemat; praktické příklady mor. dilemat- Kostnická metoda; tvorba vlastních dilemat dle Kostnické metody; řešení vlastních dilemat; Praktické využití alternativní metody pracující s hodnotami; využití morálních dilemat v praxi učitele
Literatura
  • Kučerová, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova
  • Kučerová, Stanislava
  • Eyrovi: Jak učit děti hodnotám
  • RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. České výchovné hodnoty: tradiční nebo moderní? In Rabušic, L. (Ed.): Ćeské hodnoty 1991 - 1999. Sborník prací Fakulty sociálních studií brněnské univerzity. Brno: Masarykova univerzita, 2001, s. 127-147. Sociální studia 6. ISBN 80-210-2623-5. info
  • HOLZER, Jan. Čermák, V.: Otázka demokracie IV. Hodnoty, normy a instituce. Olomouc, Olomouc 1998. Politologický časopis. 1999, Vi, č. 1, s. 95-97. ISSN 1211-3247. info
  • Filosofie - výchova - hodnoty : sborník k významnému životnímu jubileu prof. PhDr. Jaroslavy Peškové, CSc. Edited by Soňa Dorotíková - Jaroslav Koťa - Pavla Lipertová. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 1999, 114 stran. info
  • Masarykova univerzita (Brno : 1990-). Filozofická fakulta. Ústav. Evropské hodnoty demokracie a výchovy : po zkušenostech s totalitním režimem : sborník z 2. konference konané 7. a 8. září 1995. Brno: Cerm, 1996, 163 s. ISBN 80-7204-060-X. info
  • SPOUSTA, Vladimír. Etické, estetické a noetické hodnoty v soudobé orientaci výchovy. Vychovávatel'. Bratislava, 1995, roč. 40, č. 3/4, s. 4-8. ISSN 0139-6919. info
  • KUČEROVÁ, Stanislava. Cíle a hodnoty výchovy. Speciální pedagogika : časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1993, roč. 1992, č. 3, s. 4-7. ISSN 0862-1632. info
  • MAŇÁK, Josef. Člověk - hodnoty - výchova. Pedagogická orientace. 1993, roč. 1993, č. 6, s. 119-122. ISSN 1211-4669. info
  • DOROTÍKOVÁ, Soňa. Filozofia a problém hodnoty. 1. vyd. Bratislava: Pravda, 1980, 224 s. info
Metody hodnocení
Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast na seminářích( absence max. 2 hodiny) a odevzdání vlastního morálního dilematu vytvořeného podle podmínek stanovených v průběhu semestru v zápočtovém týdnu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006.