PdF:PVCKC_ZPG Základy pedagogiky - Informace o předmětu
PVCKC_ZPG Základy pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 15 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagog volného času (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Účelem předmětu Základy pedagogiky je seznámit studenty se základními pedagogickými disciplínami, pojmy, metodami a teoriemi. Zřetel je směrován i na postižení problematiky vztahu pedagogické teorie a praxe, případně na vybrané filozofické aspekty výchovy. Základní linii studia tvoří rovněž analýza současných výchovně-vzdělávacích problémů a proces edukační transformace českého školství po r. 1989.
- Osnova
- 1. Pojetí a předmět pedagogiky. Základní pedagogické kategorie (výchova, vzdělání, cíl, obsah, prostředky, podmínky, metody), vliv dědičnosti, prostředí, socializace. 2. Pedagogika jako věda. Její struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční. Význam filozofie výchovy. 3. Vztah pedagogické teorie a praxe. Teorie učení, teorie výchovy, pedagogické koncepce, meze pedagogické teorie, hodnotová orientace výchovy. 4. Charakteristika různých pedagogických přístupů edukační reality v historicko-společenském kontextu (antický výchovný ideál, středověké školství, osvícenské názory na výchovu, meziválečný spor o pojetí české pedagogiky atp.). 5. Úvod do komparativní pedagogiky. Předmět, metody, teorie, obsah, srovnávací kritéria/indikátory pro klasifikaci vzdělávání ISCED. 6. Česká výchovně vzdělávací soustava. Preprimární, primární, sekundární a terciární školství. Charakteristika vybraných klíčových problémů české vzdělávací soustavy. Transformace české školy po r. 1989. 7. Podstata hnutí nové výchovy, reformní pedagogika. Představitelé, směry, dílo, koncepce. 8. Významné výchovně vzdělávací dokumenty v soudobé české společnosti (Bílá kniha, Doporučení examinátorů OECD, RVP, alternativní přístupy). 9. Charakteristika kurikula. Učebnice. Učební osnovy, učební plány. 10. Pedagogické dovednosti učitele. Osobnost učitele. Příprava učitele na výuku. Diagnostické činnosti učitele. Řízení učebních činností žáků. 11. Hodnocení žáků. Klasifikace, testování, kompetence, výstupy, školní úspěšnost žáka. 12. Evropská dimenze ve vzdělávání. Globální výchova. Učící se společnost. 13. Individuální a sociální význam vzdělání, právo na vzdělání, rovný přístup ve vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost. 14. Škola. Instituce výchovná, vzdělávací, kulturní, sociální, organizace a pospolitost. Význam školského managementu. 15. Pedagogický výzkum. Stav a perspektivy.
- Literatura
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
- Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum : uvedení do teorie a praxe. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1995, 132 stran. ISBN 8071841323. info
- Metody hodnocení
- Podmínky zakončení přednáškového bloku: 75 % úspěšnost vědomostního testu jako předpoklad připuštění k ústní zkoušce. Ústní zkouška. Reflexe nad vybranými edukačními problémy (podmínkou je četba povinné literatury).
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=754
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2005/PVCKC_ZPG