PdDR_MVP Metodologie vědecké práce

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/0/10. 10 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Zapisují pouze doktorandi přijatí v roce 1999 a dále.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Věda a lidské poznávání. Novopozitivistické chápání vědy. Falzifikační model vědy K. R. Poppera. Holistická koncepce vědy (T. S. Kuhn). Tendence rozvoje současné vědy. Interdisciplinarita a transdisciplinarita ve vědách. Vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům. Charakter a druhy vědecké práce v pedagogických vědách. Výzkum jako způsob realizace vědecké práce. Empirický, teoretický a praktický (akční) výzkum. Kvantitativní a kvalitativní výzkum v pedagogických vědách jejich charakteristika a srovnání a možnosti využití. Etapy kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Objektivita, validita a reliabilita pedagogického výzkumu. Projekt empirického pedagogického výzkumu. Výzkumné problémy, druhy proměnných, hypotézy, výzkumný soubor a jeho pořizování. Realizace výzkumu. Přehled možností použití metod a technik kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Zpracování a interpretace výsledků výzkumu. Struktura a psaní výzkumné zprávy.
Literatura
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V.; ŠVEC, Š. Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005.
  • TONDL, L. Znalost a její lidské, společenské a epistemické dimenze. Praha : Filosofia, 2002.
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000.
  • FAJKUS, B. Filosogie a metodologie vědy. Praha : Academia, 2005.
  • KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972.
  • PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998.
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004.
  • MAŇÁK, J. a kol. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno : MU, 1994.
  • MORIN, E. Věda a svědomí. Brno : Atlantis, 1995.
  • FILKORN, V. Povaha súčasnej vedy a jej metódy. Bratislava: SAV, 1998.
  • ŠVEC, Š a kol. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998.
Informace učitele
Požadavky ke zkoušce: a) Věcně diskutovat o nastíněných problémech. b) Předložit minimálně 2 konspekty z prostudované zahraniční literatury (zaměřené např. k novým metodám a technikám pedagogického výzkumu, konkrétním výzkumným projektům apod.). c) Předložit a obhájit projekt výzkumu jako východisko disertační práce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008.