PdDR_PPs Pedagogická psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/0/10. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Předpoklady
zkouška z psychologie na VŠ
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Současný stav pedagogické psychologie. Přehled světové a české literatuty z oboru. Vztah pedagogické psychologie a pedagogiky.
Osnova
  • Předmět a vývoj pedagogické psychologie. Struktura pedagogické psychologie. Filozofické, etické a metodologické otázky a výzkumné metody pedagogické psychologie. Problém vychovatelnosti a vzdělavatelnosti. Vlohy, schopnosti, talent, nadání. Psychologie učení. Učení a paměť. Druhy učení. Teorie učení. Učení a motivace Aspirační úroveň. Význam zpětné vazby v učení. Transfer a interference. Psychologie inteligence. Druhy a struktura inteligence. Měření inteligence. Mentální retardace. Psychologie kreativity. Vlastnosti tvořivosti. Tvořivost a inteligence. Programy stimulující rozvoj tvořivosti. Učení a vyučování. Psychodidaktika. Vymezení vědomostí, návyků a dovedností a zákonitosti procesu jejich osvojování. Kognitivní styl. Styly učení. Psychologické otázky učiva a učebnice. Problém školního neprospěchu, resp. školní úspěch a neúspěch. Mimointelektové a intelektové příčiny neprospěchu. Typy neprospívajících žáků. Patologie učení. Specifické vývojové poruchy učení. Syndrom ADHD/ADD. Význam a úkoly psychohygieny a psychologie zdraví v ped. psychologii. Psychohygiena zkoušky. Psychologické otázky výchovy Odměna a trest. Styly (způsoby) výchovy. Výchova a sebevýchova. Využití principů psychoterapie ve výchově. Aktuální problémy psychologie výchovy. Deprivace a subdeprivace. Agresivita. Syndrom týraného dítěte. Poruchy chování (lhaní, krádeže, záškoláctví, toulání). Neurotické poruchy - pojem a základní klasifikace. Psychologické otázky delikvence mládeže. Problematika závislostí. Osobnost žáka. Koncept osobnosti. Poznávání osobnosti a její charakteristika. Osobnostní princip ve výchově. Individuální a typologické rozdíly mezi žáky. Rodina - domov - škola. Školní třída jako sociální skupina. Řízení třídy. Sociální klima třídy. Role žáka. Interakce učitel - žák. Komunikace v pedagogické situaci. Psychologie osobnosti učitele. Požadavky na učitelovu osobnost. Vztah učitele a žáka. Psychologie pedagogického taktu. Sebereflexe učitele. Psychologické otázky výchovných cílů. Koncepce zdravé osobnosti. Ped-psych. poradenství.
Literatura
  • MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995.
  • ĎURIČ, L.; BRATSKÁ, M. a kol. Pedagogická psychológia. Terminologický a výkladový slovník. Bratislava : SPN, 1997.
  • ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.
  • GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha : Portál, 1999.
  • STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha : Portál, 2002.
  • GAJDOŠOVÁ, E. Školský psychológ a jeho vstup do humanizácie našich škol. Bratislava, 1998.
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • KULIČ, Václav. Psychologie řízeného učení. Vyd. 1. Praha: Academia, 1992, 187 s. ISBN 8020004475. info
  • GAGNÉ, Robert M. Podmínky učení. Translated by Václav Kulič. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 287 s. URL info
Informace učitele
Požadavky ke zkoušce: a) Základní znalost otázek nastíněných v sylabu. b) Jeden konspekt ze zahraniční literatury z oblasti ped. psychologie (domluvit s examinátorem).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.