PdF:SP3BP_DMO1 Reedukace DMO 1 - Informace o předmětu
SP3BP_DMO1 Reedukace DMO 1
Pedagogická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Předpoklady
- Podmínky pro zápočet: více než 50% účast na docházce odevzdání pomůcky, metodického návrhu konkrétní stimulace na JM, HM Semináře se účastní pouze absolventi základů somatopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství řízení sboru pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Základní pojmy, speciálně pedagogická diagnostika hrubé motoriky, jemné motoriky, grafomotoriky, kresby a psaní u dětí s DMO, stimulace a pedagogická podpora v oblasti rozvoje motoriky, kompenzační pomůcky, speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na tělesné postižení, obsahová stránka IVP pro TP.
- Osnova
- 1. Úvod do studia základní pojmy vývoj hrubé motoriky svalový tonus postoj a držení těla zásady videokazeta Psychomotorický vývoj 2. SPD pohybových dovedností diagnostické nástroje posuzování motorických dovedností diagnostika motorického vývoje diagnostika hrubé motoriky videokazeta Ověřování hraček v MŠ 3. Stimulace a rozvíjení hybnosti rozvoj hrubé motoriky ovládání hlavy a trupu reflexně inhibiční polohy Vojtova metoda Bobathova metoda obecné zásady videokazeta Soběstačnost, Rehabilitace v rehabilitační třídě 4. Kompenzační pomůcky hlediska dělení kompenzačních pomůcek pro TP Motopomůcky zásady pomoci vozíčkáři prezentace kompenzačních pomůcek (CD) prezentace kompenzace komunikace pomocí PC (CD Německo) 5. Jemná motorika vývoj jemné motoriky složky motoriky lateralita 6. SPD jemné motoriky hlediska zkoumání jemné motoriky vyšetření jemné motoriky stimulace a reedukace jemné motoriky ergoterapie kompenzační pomůcky na rozvoj jemné motoriky 7. Grafomotorika zhodnocení sedu (jiné polohy), příklady diagnostiky úchopů vývoj grafomotoriky diagnostika techniky grafomotoriky pedagogická intervence, metodika rozvoje grafomotoriky analýza grafomotoriky (praktické cvičení) videokazeta Grafomotorika u TP 8. Kresba vývoj kresby (etapy) formální hodnocení kresby psychologická hodnota kresby specifika grafomotoriky a kresby u DMO podmínky pro VV arteterapie analýza kresby (praktické cvičení) 9. Psaní uvědomělé provádění pohybů při psaní základní charakteristika písma, čar a linií psaní u žáků s DMO náhradní způsoby psaní psaní u dětí levorukých PC jako kompenzační pomůcka analýza psaného textu (praktická cvičení) videokazeta Psaní u TP 10. SPD v předškolním věku u TP obsahová stránka SPD metodologická stránka SPD analýza zpráv, doporučení (praktická cvičení) videokazeta Kociánka děti v MŠ 11. IVP význam IVP strategie a tvorba IVP příklady tvorby IVP (předškolní věk) 12. Závěr panelová diskuse odevzdání pomůcky, metodického návrhu konkrétní stimulace na JM, HM zápočet
- Metody hodnocení
- Literatura bude doplněna na začátku semináře vyučujícím.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2005/SP3BP_DMO1