PdF:SP4RC_SP2c Specializace 2 - Informace o předmětu
SP4RC_SP2c Specializace 2c surdopedie+
Pedagogická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 0/32/0. 16 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
Souralová (přednášející), PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. (zástupce) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, C-CV)
- Osnova
- SURDOPEDIE Organizace péče o sluchově, raná péče, péče v předškolním a školním věku, profesionální orientace, psychologické zvláštnosti sluchově postižených , surdopedické zásady a metody práce se sluchově postiženým, technické pomůcky, rozvíjení slovní zásoby, rozvoj čtenářských dovedností, písemný a výtvarný projev, reedukace sluchu, odezírání, daktylotika, obsahová a zvuková stránka řeči, modulační faktory, přehled českých hlásek, rozdělení, artikulace a chyby jednotlivých hlásek a jejich náprava, znaková řeč, totální komunikace, různé způsoby komunikace, specifika práce s nedoslýchavým a neslyšícím, specializovaná zařízení, integrace Somatopedie Významné osoby v historii somatopedie, vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým, současné trendy v péči o tělesně postižené u nás a v zahraničí, systém výchovy a vzdělání tělesně a zdravotně postižených, legislativa, speciálně pedagogická centra pro tělesně postižené, význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, organizace školy při nemocnici, klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, DMO, deformace, amputace, předškolní příprava dítěte s DMO na vstup do školy, rozvoj jemné motoriky u dítěte s DMO, rozvoj řeči u dítěte s DMO, problematika výuky tělesně postižených na 1. st.ZŠ, problematika výchovy a vzdělání dětí s více vadami, speciální didaktické metody ve výchovně vzdělávací práci tělesně postižených žáků, integrace, profesní orientace a příprava tělesně postižených žáků Oftalmopedie Oftalmopedie jako obor speciální pedagogiky, kategorie zrakově postižených, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, děti slabozraké, děti se zbytky zraku, děti nevidomé, děti šilhající a tupozraké, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů zrakově postižených, vývoj osobnosti zrakově postižených, péče o děti v raném věku, poradenství, zraková stumulace, rozvoj zrakového a sluchového a hmatového vnímání, výběr školy pro zrakově postižené dítě, systém školy pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center. Etopedie Historie oboru a péče o jedince s poruchami chování, současný stav, srovnání se zahraničím. Základní kategorie, etopedická diagnostika, etiologie a členění poruch chování, převýchovný proces, metody převýchovy, resocializační terapeutické a korektivní metody, specifika vzdělávání jedinců s poruchami chování, metodiky, didaktiky. Systém etopedických zařízení. Sociálně patologické jevy u mládeže, prekriminalita, kriminalita, právní řešení. Prevence, poradenství, možnosti resocializace. Základy penologie.
- Literatura
- ŘEHŮŘEK, Jaroslav a Dětská oční klinika DN Brno,a LF MU Brno. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1999. vyd. Brno: PAIDO, 1999, 94 s. Možnosti reedukace zraku při kombin, postižení. ISBN 80-85931-75-3. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999, 135 s. ISBN 80-85931-69-9. info
- PROCHÁZKOVÁ, Marie. Etopedie. In Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 188-205. ISBN 80-85931-65-6. info
- BULOVÁ, Alena. Komunikace sluchově postižených. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 63-67. ISBN 80-85931-51-6. info
- PROCHÁZKOVÁ, Marie. Nové aspekty v přístupu k jedincům s poruchami chování. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 159-162. ISBN 80-85931-51-6. info
- KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 66 s. ISBN 8085931508. info
- BULOVÁ, Alena. Surdopedie. In Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 81-97. ISBN 80-85931-65-6. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: konzultace
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Specializace II. - na 1a navazuje 2c, na 1b je možnost výběru mezi 2d, 2e, 2f.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2005/SP4RC_SP2c