PdF:SP4_SOPD Somatopedie - Informace o předmětu
SP4_SOPD Somatopedie
Pedagogická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Halešová - Předpoklady
- Aktivní účast, seminární práce.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Cíle předmětu
- Obor somatopedie, hlavní představitelé, vývoj vztahu společnosti k tělesně postiženým, systém výchovy a vzdělávání tělesně postižených, integrace, poradenství, školní zralost u tělesně postižených, problematika vzdělávání tělesně postižených, profesní orientace, školy při nemocnici, klasifikace pohybových vad, EPI, alergie, DMO, deformace, degenerativní onemocnění, speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na tělesně postižené, individuální vzdělávací program.
- Osnova
- 1. Vznik a vývoj somatopedie, hlavní představitelé oboru (Jedlička, Bartoš, Chlup, Kábele). 2. Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým. 3. Systém výchovy a vzdělávání TP (rehabilitační stacionáře, SMŠ, spec. školství pro TP, úloha ÚSP pro TP. 4. Integrace TP do běžných typů dětských zařízení a škol, legislativa. 5. Raná péče u dětí s vývojovými poruchami. 6. SPC pro TP a pro jedince s více vadami organizace, zaměření činnosti, význam. 7. Dítě s pohybovým postižením v mateřské škole. 8. Příprava TP dítěte na vstup do školy (úloha rodiny, SPC, MŠ, rehab. stac.). 9. Zvláštnosti ve výuce žáků s TP, předmět dorozumívací dovednosti. 10. Profesní orientace chronicky nemocných a TP. 11. Význam a úkoly školy při nemocnice, ozdravovnách a dětských léčebnách (MŠ, ZŠ), herní terapie, hodnocení, klasifikace. 12. Organizace škol při zdravotnických zařízeních (rozsah a obsah vyučování, učební plány, osnovy a učebnice). 13. Charakteristika nemocné mládeže, nejčastější chronická onemocnění vliv na výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých a jejich profesní zařazení. 14. Epileptický syndrom. 15. Alergická onemocnění, astma bronchiále. 16. Klasifikace pohybových vad. 17. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dětí. 18. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dospělých. 19. Dětská mozková obrna, etiologie, formy DMO. 20. Hemiparéza. 21. Diparéza. 22. Kvadruparéza. 23. Deformace, klasifikace, charakteristika. 24. Vady páteře, charakteristika, léčba. 25. Degenerativní onemocnění svalů, progresivní svalová dystrofie. 26. Dmo jako kombinované postižení. 27. Vliv LMD a DMO na psychický vývoj (zejména předškolní věk). 28. Posuzování školní zralosti u dětí s LMD a DMO. 29. Speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na tělesné postižení. 30. Individuální vzdělávací program. 31. Speciálně pedagogická diagnostika laterality. 32. Speciálně pedagogická diagnostika jemné motoriky. 33. Speciálně pedagogická diagnostika grafomotoriky a kresby. 34. Souvislosti mezi narušením motoriky a vývojem řeči u dětí s DMO. 35. Alternativní komunikace.
- Literatura
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999, 135 s. ISBN 80-85931-69-9. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie. In Kapitoly speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 130-162. ISBN 80-85931-65-6. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2005/SP4_SOPD