PdF:ZS1BP_LCLP Česká literatura v čítankách - Informace o předmětu
ZS1BP_LCLP Česká literatura v čítankách
Pedagogická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Rozvrh
- Po 15:30–16:15 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vytvořit literárněhistorické povědomí o literatuře pro mládež jako součásti celonárodního písemnictví, a to zejména ve vztahu k tzv. čítankovým autorům a současným interpretacím jejich tvorby (s ohledem na rozkolísanou úroveň tohoto povědomí u absolventů různých typů středních škol). Předmět je předstupněm ke specializovanějšímu studiu literatury pro mládež.
- Osnova
- Česká literatura pro děti a mládež v kontextu celonárodní literatury
- Žánrová diverzifikace LPM v průběhu 19. století
- Literatura
- Zapletal, Zdeněk. Přehled literatury pro mládež a četby mládeže za obrození. Brno 1989.
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Přehled literatury pro mládež od počátků do r. 1945. Brno: CERM, 1995. ISBN 80-85867-48-6. info
- GALÍK, Josef. Panorama české literatury :(literární dějiny od počátků do současnosti). Edited by Lubomír Machala - Eduard Petrů. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1994, 547 s. ISBN 80-85839-04-0. info
- SIEGLOVÁ, Naděžda. Nástin dějin literatury pro mládež a četby mládeže druhé poloviny 19. století. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 89 s. ISBN 8021002441. info
- SIEGLOVÁ, Naděžda. Literatura pro mládež a četba mládeže od devadesátých let 19. století do první světové války. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1990, 78 s. ISBN 8021001003. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška. Předmět je ukončen kolokviální rozpravou na jedno ze zvolených témat (v každé skupině je nutno témata si rovnoměrně rozdělit tak, aby byla obsazena všechna).
- Informace učitele
- Tematické okruhy ke kolokviu: 1. Karel Havlíček Borovský - básník a novinář /Karel Havlíček Borovský a jeho pobyt v exilu - mýtizace a skutečnost, odraz v literatuře; epigram jako literární žánr a jeho podoba v tvorbě K.H.B.; K.H.B. a jeho místo v čítankách pro 1. stupeň ZŠ/ Literatura: MORAVA, Jiří. C.K. disident Karel Havlíček. Praha 1991. MORAVA, Jiří. Havlíček v Brixenu. Praha: Regulus, 1997. Prameny: Básně a epigramy. Praha: Chvojkovo nakladatelství 1997. 2. Eduard Štorch - pedagog a literát /Eduard Štorch a průběh jeho pedagogické i spisovatelské kariéry; specifická tvůrčí metoda E.Štorcha, Štorch a jeho přínos historické literatuře pro děti a mládež/. Literatura: KAKÁČ, Bohumil. Kdo byl Eduard Štorch. Praha: Albatros, 1986. SÝKOROVÁ, Ivana. Od Svatého Václava k lovcům mamutů: hrdinové Eduarda Štorcha očima dnešních archeologů. Praha: Epocha, 1998.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2005/ZS1BP_LCLP