PdF:ZS1BP_SP1 School Education 1 - Course Information
ZS1BP_SP1 School Education 1
Faculty of EducationAutumn 2005
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Hana Filová, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (lecturer)
PhDr. Jarmila Svobodová, CSc. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová - Timetable
- Mon 13:45–14:30 učebna 50
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives (in Czech)
- Školní pedagogika je integrovaný předmět, který zahrnuje výběr problémů, tradičně obsažených v obecné didaktice a teorii výchovy, ale zasahujících i do oblasti pedagogické a sociální psychologie a psychologie osobnosti. Poskytuje studentům spíše situačně zaměřenou teorii, bezprostředně využitelnou v práci učitele primární školy, s dostatečně širokým a přiměřeně hlubokým pedagogicko-psychologickým i filosofickým kontextem a to tak, aby se prohloubila motivovanost studentů směrem k budoucí profesi, ale i jejich aktivita v oblasti samostudia.
- Syllabus (in Czech)
- Škola a vzdělání. Současná škola a perspektivy jejích změn. Diferenciace a individualizace ve vzdělávání. Alternativy 1.st.ZŠ (základní, obecná a národní) v souvislostech tvorby školního vzdělávacího programu. Učitel a žák, školní třída. Utváření sociálního klimatu ve třídě a škole. Školní řád. Výchova ve třídě.Práce třídního učitele, vedení třídní dokumentace. Povinnosti třídního učitele v kritických výchovných situacích, spolupráce s rodiči, s vedením školy, s PPP. Sebereflexe jako prostředek profesionálního rozvoje učitele. Učitelská etika. Spolupráce rodiny a školy, výchova v rodině. Zákon o rodině. Výchova k rodičovství a sexuální výchova. Hodnotová výchova v rodině. Mravní výchova, její cíl, obsah, metody, formy a prostředky. Prosociální výchova jako základ mravní výchovy. Výchova k občanství a vlastenectví, interkulturní výchova. Kultivace hodnotového systému a charakteru. Kázeň a výchova k ukázněnosti. Výchovné problémy ve škole a jejich řešení. Estetická výchova, její cíle a zaměření. Zvláštnosti a formy estetické výchovy na 1. st. ZŠ. Tělesná a zdravotní výchova. Hygiena a zdravý životní styl. Zdravá škola. Ekologická/environmentální výchova v práci učitele na 1. st. ZŠ. Globální výchova. Výchova pro udržitelný rozvoj. Výchova k tvořivosti. Aktivita, samostatnost a tvořivost ve výchovně vzdělávacím procesu. Dětská hra a práce. Hra, učení a práce v mladším školním věku. Pracovní výchova ve škole a v rodině, profesionální orientace.
- Literature
- STŘELEC, Stanislav. ( Et al). Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. 1 (A pieces on theory and philosophy of education.). Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 189 pp. ISBN 80-85931-61-3. info
- STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
- STŘELEC, S. and A KOL. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. Brno: Paido, 1998. info
- STŘELEC, Stanislav, Stanislava KUČEROVÁ, Vladimír SPOUSTA, Bohumír BLÍŽKOVSKÝ, Vladimír JŮVA and S. SVOBODOVÁ. Texty ke studiu otázek výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 1994, 67 s. ISBN 80-901737-8-0. info
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/ZS1BP_SP1