PdF:ZS1MP_DCP Didaktika čtení a psaní - Informace o předmětu
ZS1MP_DCP Didaktika provopočátečního čtení a psaní
Pedagogická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MP_DCP/01: St 7:40–9:15 učebna 39
ZS1MP_DCP/02: St 11:05–12:45 učebna 39
ZS1MP_DCP/03: Po 9:20–11:00 učebna 39
ZS1MP_DCP/04: Po 11:05–12:45 učebna 39
ZS1MP_DCP/05: Čt 10:15–11:50 učebna 39
ZS1MP_DCP/06: Út 9:20–11:00 učebna 39 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice vyučování prvopočátečního čtení a psaní v primární škole. Studenti si osvojují dovednosti projektovat i realizovat výuku předmětu čtení a psaní v elementárních třídách. Rozvíjejí svou kompetenci systematické reflexe procesu výuky prvopočátečního čtení a psaní a sebereflexe vlastních postupů a postojů.
- Osnova
- 1. Vývoj písma, dějiny písma. 2. Historický vývoj metod čtení a psaní. 3. Pedagogické, psychologické a fyziologické aspekty výuky čtení a psaní. 4. Kulturní, pracovní a hygienické návyky při vyučování čtení a psaní. 5. Rozvoj grafomotoriky a jeho význam pro nácvik psaní. 6. Vědecké základy písma, tvarové skupiny. 7. Kvalitativní a kvantitativní znaky písma. 8. Období vlastního nácviku písma. Formy výuky psaní. 9. Metodika výuky čtení a psaní ve 2.-5. ročníku. 10. Nedostatky a poruchy ve výuce prvopočátečního čtení a psaní. 11. Jazyková příprava žáka na výuku čtení, předslabikářové období. Vyvození hlásky a písmene, úvod do čtení slabik. 12. Slabikářové a poslabikářové období. Čtení slabik, slov a vět. Automatizace čtení. 13. Hodnocení a klasifikace čtení a psaní v primární škole. Funkce, metody a formy hodnocení a klasifikace a jejich využití v primární škole. Využití alternativních forem hodnocení ve čtení a psaní. 14. Motivace ve výuce čtení a psaní, aktivizační metody, dramatická výchova a její místo v příravě učitele na výuku čtení a psaní. Hra (didaktická) jako jedna z metod dramatické výchovy a její využití pro rozvoj jazyka, vnímání a inteligence. 15. Alternativní metody výuky čtení a psaní, náměty z alternativní pedagogiky. 16. Specifika výuky čtení a psaní na málotřídní škole.
- Literatura
- HAVEL, Jiří. Jak předcházet nedostatkům v prvopočátečním čtení a psaní. In Teoreticko - metodická propedeutika pro edukační činnosti s dětmi a mládeží. Brno: Katedra sociální pedagogiky PdF MU, 2003, s. 73-79. ISBN 80-86633-03-3. info
- HAVEL, Jiří. Příprava dítěte na výuku čtení a psaní. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001, s. 86-89. ISBN 80-7315-011-2. info
- Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Edited by Jana Doležalová. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 76 s. ISBN 80-7041-100-7. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. 5. vyd. Praha: Portál, 2000, 196 s. ISBN 80-7178-481-8. info
- HAVEL, Jiří a Miroslava NOVOTNÁ. Elementární čtení a psaní. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 32-67. ISBN 80-85931-73-7. info
- HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 s. ISBN 80-85931-64-8. info
- KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, 141 s. ISBN 80-86039-55-2. info
- HAVEL, Jiří. Elementární čtení a psaní. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 1. vyd. Brno: Paido, 1998, s. 33-36. ISBN 80-85931-56-7. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal :pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 107 s. ISBN 80-7178-071-5. info
- SANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995, 56 s. ISBN 8085931052. info
- SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Vyd. 2. Brno: Jitka Spiesová, 1995, 49 s. info
- SANTLEROVÁ, Květoslava. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. 1. vyd. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU v Brně, 1994, 45 s. : il. info
- ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Stručný vývoj písma. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 51 s. ISBN 8021009179. info
- ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Vývoj písma v kostce. Vyd. 1. Brno: Učebnice a knihy. Mgr. Jitka Spiesová, 1994, 91 s. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Typ zkoušky: ústní
- Informace učitele
- OTÁZKY KE ZKOUŠCE: 1. Význam čtenářské dovednosti a dovednosti psát v dnešní společnosti a v naší kultuře; vliv rozvoje těchto dovedností na školní úspěšnost, popř. neúspěšnost ve škole. 2. Čtení a psaní jako činnost potřebná pro život, jako součást funkční gramotnosti. Význam rodiny pro rozvoj čtenářské a písařské gramotnosti. Rozvoj počáteční gramotnosti žáků minoritních skupin. 3. Dítě na počátku školní docházky. Školní zralost. Specifika práce v 1. ročníku. Rozvoj slovní zásoby. 4. Postavení a pojetí vyučovacího předmětu čtení a psaní v osnovách programu Základní škola, Obecná škola a Národní škola (RVP ZV). 5. Vývoj písma, dějiny písma. 6. Metody výuky čtení - analytické a syntetické, metoda analyticko - syntetická. 7. Metody výuky psaní - analytické a syntetické, metoda analyticko - syntetická. 8. Pedagogické, psychologické a fyziologické aspekty výuky psaní a čtení. Kulturní, pracovní a hygienické návyky při vyučování čtení a psaní. Druhy úchopů. 9. Rozvoj grafomotoriky a jeho význam pro nácvik psaní. Uvolňovací cviky, základní pomůcky a materiály pro výuku psaní v 1. ročníku. 10. Vědecké základy písma, tvarové skupiny. Kvalitativní a kvantitativní znaky písma. 11. Období vlastního nácviku písma. Formy výuky psaní. Diagnostické prověrky. 12. Obsah, cíle a metodika výuky psaní ve 2.-5. ročníku. 13. Nedostatky a poruchy ve výuce prvopočátečního psaní. Dysgrafie, dysortografie. Specifika práce s levorukými žáky. 14. Jazyková příprava žáka na výuku čtení předslabikářové období. Vyvození hlásky a písmene, úvod do čtení slabik. 15. Slabikářové a poslabikářové období. Čtení slabik, slov a vět. Automatizace čtení. 16. Obsah, cíle a metodika výuky čtení ve 2.-5. ročníku. Osobnost učitele. 17. Hodnocení a klasifikace čtení v primární škole. Kvalitativní a kvantitativní znaky čtení. Problematika tichého a hlasitého čtení. 18. Čtení a psaní jako prostředek rozvoje kritického myšlení. Metody a formy práce, teoretické předpoklady. Výzkum v oblasti rozvoje počáteční gramotnosti. 19. Nedostatky a poruchy ve výuce prvopočátečního čtení. Dyslexie, diagnostické a nápravné postupy. Didaktogenní problémy výuky čtení a psaní. 20. Motivace ve výuce čtení a psaní, aktivizační metody, dramatická výchova a její místo v přípravě učitele na výuku čtení a psaní. Hra (didaktická) jako jedna z metod dramatické výchovy a její využití pro rozvoj jazyka, vnímání a inteligence. Literární výchova. 21. Alternativní metody výuky čtení a psaní, náměty z alternativní pedagogiky. 22. Specifika výuky čtení a psaní na málotřídní škole.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2005/ZS1MP_DCP