AJB_OSJA Osvojování jazyka

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Hoydenová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Language Acquisition is a relatively new field of study which seeks to understand the processes of learning a native (FLA - First Language Acquisition) or a second language (SLA - Second Language Acquisition). An understanding of second language acquisition is extremely useful for language teachers as it can help them develop appropriate instructional strategies. The seminar focuses on the key concepts of SLA and their application in the language classroom.
Osnova
  • 1. Introduction, aims and objectives, basic terminology, research projects. 2. Learning a first language. 3. Early childhood bilingualism 4. Approaches to explaining second language learning 5. Stephen Krashen and his language acquisition model. 6. Factors influencing language acquisition. Good language learner. 7. Learning styles 8. Learner language 9. Learning strategies 10. Research presentations
Literatura
  • LIGHTBOWN, Patsy a Nina Margaret SPADA. How languages are learned. Oxford: Oxford University Press, 1993, xv, 135. ISBN 0194371697. info
  • LOJOVÁ, Gabriela. Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2005, 197 s. ISBN 8022320692. info
  • ELLIS, Rod. Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1997, x, 147 s. ISBN 0-19-437212-X. info
  • OXFORD, Rebecca L. Language learning strategies :what every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle, 1990, xxii, 342. ISBN 0-8384-2862-2. info
  • SINCLAIR, Barbara a Gail ELLIS. Learning to learn English : a course in learner training : teacher's book. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1989, vi, 154. ISBN 0521338166. info
  • ELLIS, Gail a Barbara SINCLAIR. Learning to learn English : a course in learner training : learner's book. Cambridge: Cambridge University Press, 1989, viii, 118. ISBN 0521338166. info
Metody hodnocení
Credit requirements: 1.100% attendance 2.active participation in seminars and in discussion forums in moodlinka 3.seminar paper based on research
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=448
blokova vyuka: sobota 30. zari 2006 patek 12. ledna 2007
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008.