Bi2BP_NPP1 Neživá příroda 1

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
1/0/0. 3 kr. (od 10 krok 5 kred). Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc.
Rozvrh
Čt 9:45–11:25 učebna 5
Předpoklady
Krystalografie: - MORFOLOGICKÁ: 1. Minerál, krystal, geometrie krystalů, souměrnost krystalů 2. Krystalografické značky 3. Krystalové soustavy - obecně 4. Soustava triklinická 5. Soustava monoklinická 6. Soustava rombická 7. Soustava tetragonální 8. Soustava hexagonální 9. Oddělení (soustava) trigonální 10. Soustava kubická - FYZIKÁLNÍ: 1. Hustota minerálů 2. Tvrdost, štěpnost 3. Roztopnost, rozpustnost 4. Polární pyroelektřina a piezoelektřina, magnetismus 5. Povaha a podstata světla, propustnost světla minerálem 6. Odraz a lom světla, dvojlom 7. Polarizace světla 8. Polarizační přístroje 9. Interference světla 10. Barva minerálů a pleochroismus 11. Jevy luminiscenční 12. Radioaktivita minerálů - CHEMICKÁ: 1. Voda v minerálech 2. Izomorfie 3. Polymorfie Obecná mineralogie: 1. Definice a vznik minerálů (obecně) 2. Výskyt minerálů 3. Vznik minerálů z magmatu 4. Vznik minerálů hlubinnou pneumatolýzou 5. Vznik minerálů povrchovou pneumatolýzou 6. Vznik minerálů cestou hydrotermální 7. Chemický vznik nerostů anorganickou sedimentací 8. Chemický vznik minerálů biochemickými pochody 9. Zvětrávání nerostů Systematická mineralogie: 1. Vývoj mineralogických systémů 2. Strunzova klasifikace minerálů 3. Elementy - obecně 4. Elementy- přehled základních minerálů 5. Sulfidy - obecně 6. Sulfidy - přehled základních minerálů 7. Halogenidy - obecně 8. Halogenidy - přehled základních minerálů 9. Oxidy a hydroxidy - obecně 10. Oxidy a hydroxidy - přehled základních minerálů 11. Nitráty, karbonáty, boráty - obecně 12. Nitráty, karbonáty, boráty - přehled základních minerálů 13. Sulfáty - obecně 14. Sulfáty - přehled základních minerálů 15. Fosfáty, arzenáty, vanadáty - obecně 16. Fosfáty, arzenáty, vanadáty - přehled základních minerálů 17. Silikáty - obecně 18. Nesosilikáty - obecně, třídění a přehled základních minerálů 19. Sorosilikáty - obecně, přehled základních minerálů 20. Cyklosilikáty - obecně, třídění a přehled základních minerálů 21. Inosilikáty - obecně, třídění a přehled základních minerálů 22. Fylosilikáty - obecně, třídění a přehled základních minerálů 23. Tektosilikáty - obecně, třídění a přehled základních minerálů 24. Organolity - obecně, třídění a přehled základních minerálů 25. Meteority - obecně, třídění 26. Tektity - obecně, třídění PETROLOGIE: 1. Definice - věda, hornina, třídění hornin 2. Magmatické horniny - vznik, rozdělení 3. Nerostné složení a stavba magmatitů 4. Chemická klasifikace magmatitů 5. Přehled hlubinných magmatitů (plutonitů) 6. Přehled žilných magmatitů 7. Přehled výlevných magmatitů (vulkanitů) 8. Sedimentární horniny - vznik, rozdělení 9. Zvětrávání, transport a sedimentace hornin 10. Diageneze sedimentů 11. Stavba sedimentů 12. Přehled klastických sedimentů - psefity, psamity, aleurity 13. Přehled cementačních sedimentů - jílové sedimenty 14. Přehled cementačních sedimentů - karbonátové sedimenty 15. Přehled cementačních sedimentů - allity, evapority 16. Přehled cementačních sedimentů - kaustobiolity 17. Přehled vuklanoklastických sedimentů 18. Metamorfované horniny - vznik, rozdělení 19. Metamorfóza, základní typy metamorfózy 20. Fylity, svory, ruly, migmatity 21. Amfibolity, mramory, kvarcity, granutity, 22. Eklogity, chloritické a mastkové břidlice, serpentinity (hadce) 23. Erlany, skarny 24. Technická (aplikovaná) petrologie – horninové zdroje surovin, stavební materiály, perspektivní suroviny 25. Horniny v ochraně životního prostředí
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 75 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/75, pouze zareg.: 0/75, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/75
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
1. Úvod do studia mineralogie a petrologie 2. Geometrická krystalografie 3. Fyzikální (vč. strukturní a optické) krystalografie 4. Chemická krystalografie 5. Vznik minerálů 6. Systematická mineralogie 7. Drahé kameny a kovy 8. Hospodářsky významné minerály 9. Obecná petrologie 10. Systematická petrografie 11. Technická (aplikovaná) petrologie 12. Hospodářsky významné horniny, vš. stavebního a dekorativního kamene
Literatura
  • http://www.ped.muni.cz/wbio/studium/stud_mat/Mat-mat/Petrologie/default.htmhttp://www.ped.muni.cz/wbio/Studium/Stud%5Fmat/Mat%2Dmat/miner%5Fpetrol
  • Andreska J. et al., Geologie a biologie pro studenty pedagogiky 1. stupně ZŠ. Praha : ISV nakl., 1999, 219 s., ISBN 80-85866-46-3 Matyášek J., Mineralogický systém. Brno : vyd. MU, 1995, 132 s., ISBN 80-210-1068-1
  • Matyášek J., Mineralogický systém. Brno : vyd. MU, 1998, 132 s., ISBN 80-210-1893-3.Matyášek J., Suk M., Základy petrologie. Brno : vyd. MU, 2002, 220 s.Zimák J., Mineralogie a petrografie. Olomouc : vyd. UP, 1998, 226 s., ISBN 80-7067-856-9
Metody hodnocení
Zápočtové povinnosti: aktivní účast na cvičeních, účast na každoroční podzimní Mezinárodní výstavě minerálů, hornin, drahých kamenů ... na přelomu října a listopadu v Tišnově, zhotovení modelů osních křížů a krystalových soustav, poznání všech minerálů a hornin ze sbírek KBi (chodba KBi a web KBi). ZKOUŠKA - interaktivní test z ISu MU Další povinnosti: 1. Samostatné práce na téma : Geologické studijní texty na internetu 2. Zpracování výukového projektu na téma: Budování školní sbírky nerostů a hornin 3. Výroba učební pomůcky: Pracovní listy pro výuku neživé přírody a ekologie v 9. roč. 4. Výroba učební pomůcky: Modely krystalových soustav
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wbio/Studium/Stud%5Fmat/Mat%2Dmat/miner%5Fpetrol/ http://is.muni.cz/elportal/estud/pedf/ps06/2722682/petro/index.htm
Cílem předmětu je seznámení se základními pojmy, jevy a vztahy v neživé přírodě, seznámení se systémem minerálů a hornin, fyzikálními (vč. optických) a chemickými vlastnostmi anorganických přírodnin. Pro vypěstování kladného vztahu k tomuto tradičně a všeobecně málo populárnímu předmětu zdůrazňovat krásy neživé přírody, zejména drahých kamenů a kovů a významně poukazem na hospodářský význam nerostných surovin a půd, ve vztahu k živé přírodě. Hlavním cílem je však dosáhnout u studentů porozumění vzájemných vztahů neživé a živé přírody a jejich ochrany, naučit se přírodu prakticky znát a ctít.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.