PdF:CH2BP_5P7L Laborat. Training in Anal. Ch. - Course Information
CH2BP_5P7L Laboratory Training in Analytical Chemistry
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 0/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. RNDr. Luděk Jančář, CSc. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Jiří Šibor, Ph.D.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Helena Pelcová - Timetable
- Fri 11:35–15:05 laboratoř 88
- Prerequisites (in Czech)
- CH2BP_2P2L Laboratory Technics || CH2BP_3P3L Laboratory Technics
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Chemistry (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Chemistry (programme PdF, M-ZS4)
- Lower Secondary School Teacher Training in Chemistry (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives (in Czech)
- Finální cíl: Získání základních návyků a zručnosti při provádění analytických postupů v ana-lytické laboratoři, dosažení co možná největší přesnosti a správnosti výsledků při praktických analýzách vzorků.
- Syllabus (in Czech)
- Bezpečnost práce v analytické laboratoři. Základní laboratorní analytické operace a techniky, pomůcky a přístroje. 1. Skupinové reakce iontů A. Skupinové reakce kationtů B. Skupinové reakce aniontů 2. Selektivní reakce kationtů 3. Selektivní reakce aniontů 4. Gravimetrie A. Stanovení železa jako Fe2O3 B. Stanovení niklu diacetyldioximem 5. Alkalimetrie A. Standardizace 0,1 mol dm–3 roztoku NaOH na šťavelovou kyselinu B. Stanovení H3PO4 C. Stanovení amoniakálního dusíku dle Hanuše D. Potenciometrické stanovení HCl E. Potenciometrické stanovení H3BO3 6. Acidimetrie A. Standardizace 0,1 mol dm–3 odměrného roztoku HCl na Na2CO3 B. Stanovení Na2CO3 v NaOH dle Winklera 7. Chelatometrie A. Standardizace 0,05 mol dm–3 odměrného roztoku chelatonu B. Stanovení Ca2+ a Mg2+ vedle sebe C. Stanovení hořčíku titrací na indikátor eriochromčerň T D. Stanovení Cu2+ 8. Argentometrie A. Standardizace 0,05 mol dm–3 roztoku AgNO3 dle Mohra nebo Fajanse B. Stanovení Cl- s vizuální indikací bodu ekvivalence C. Stanovení halogenidů s potenciometrickou indikací 9. Manganometrie A. Standardizace 0,02 mol dm–3 roztoku KMnO4 na šťavelovou kyselinu B. Stanovení Fe2+ C. Potenciometrické stanovení Fe2+ D. Stanovení H2O2 10. Spektrofotometrie A. Stanovení železa 1,10-fenanthrolinem B. Stanovení železa kyselinou sulfosalicylovou C. Stanovení Cd2+ 4-(2-pyridylazo)-resorcinem D. Stanovení NO3– po redukci na NO2– sulfanilovou kyselinou a N-(1-naftyl)-ethylendiamin dihydrochloridem 11. Chromatografie na tenké vrstvě – separace směsí potravinářských barviv 12. Vyhodnocování výsledků laboratorních úloh – počítačové programy Literatura: JANČÁŘ, L. - JANČÁŘOVÁ, I. Analytická chemie. Laboratorní cvičení. MU, Pedagogická fakulta, Brno 1997. ISBN 80-210-1579-9. Studijní opory: JANČÁŘ, L. Analytická chemie. Dostupné z World Wide Web: (http://www.is.muni.cz). Viz Studijní materiály předmětu PedF: CH2BP_4P1P.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/CH2BP_5P7L