PdF:CJ2RC_JDC2 Didaktika českého jazyka II - Informace o předmětu
CJ2RC_JDC2 Didaktika českého jazyka II
Pedagogická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 0/0/10. počet hodin konzultací v semestru. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Český jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Práce na konzultacích je zaměřena na problematiku jazykového vyučování na ZŠ. Důraz je kladen na výuku stěžejních tematických oblastí skladby, tvarosloví a pravopisného učiva. Pozornost je věnována možnostem uplatnění alternativních metod ve výuce, zejména problematice tzv. kritického myšlení a kooperativních metod vyučování, jejichž cílem je především rozvoj aktivního, efektivního učení a samostatného, kritického myšlení žáků. Předkládané metody výuky jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu ZV. Náplní předmětu je také seznámení studentů s možnostmi využití Českého národního korpusu v hodinách jazykové výuky.
- Osnova
- 1. Obsah výuky jazykového učiva na základní škole. 2. Charakteristika vybraných alternativních programů výuky, např. RWCT Čtením a psaním ke kritickému myšlení, projektové vyučování. 3. Vybrané metody a strategie vedoucí k efektivnímu učení v hodinách českého jazyka, organizace vyučovací hodiny. 4. Třífázový model učení, motivace. 5. Vytváření prostředí pro kritické myšlení, vztah učitel žák. 6. Způsoby kladení otázek. 7. Hodnocení a klasifikace. 8. Vyučování jednotlivým tematickým celkům aplikace metod, strategií a postupů. 9. Možnosti využití Českého národního korpusu; praktické ukázky.
- Literatura
- GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
- SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole :východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 80-7178-262-9. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- Metody hodnocení
- TYP VÝUKY: konzultace Předmět je ukončen zkouškou
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2006/CJ2RC_JDC2