NJ2MP_1DID Didactics 1

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Department of German Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Helena Rytířová
Timetable of Seminar Groups
NJ2MP_1DID/01: Tue 12:30–14:10 učebna 63
NJ2MP_1DID/02: Wed 11:35–13:15 učebna 63
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The main knowledges to the GFL methodology.
Syllabus (in Czech)
  • 1.Fremdsprachendidaktik als Hochschulfach und wissenschaftliche Disziplin (Ziele, Inhalte, Methoden) Didaktika cizích jazyků jako vysokoškolská studijní disciplína a jako vědní obor (cíle, obsahy, metody). 2.Bezugswissenschaften (Philosophie, Linguistik, Pragmalinguistik, Psycholinguistik - Lerntheorie, Soziolinguistik, allgemeine Didaktik, Psychologie, Kulturwissenschaften, Politologie). Kompetenzen des Sprechers einer Fremdsprache. Pomocné vědy didaktiky cizích jazyků (filozofie, lingvistika, pragmalingvistika, psycholingvistika teorie učení se cizímu jazyku, sociolingvistika, obecná didaktika, psychologie, kulturologie, politologie). Kompetence uživatele cizího jazyka. 3.Lernstrategien. Strategie učení. 4.Methodisch-didaktische Konzepte, insbesondere: Grammatik-Übersetzungsmethode, Direkte Methode, Vermittelnde Methode, Audiolinguale und Audiovisuelle Methode, Kommunikative und Interkulturelle Methode, alternative Methoden. Metodické směry didaktiky cizích jazyků, zejména: gramaticko-překladová metoda, přímá metoda, zprostředkovací metoda, audiolingvální a audiovizuální metoda, komunikativní a interkulturní metoda, alternativní metody. 5.Fremdsprachige Lehrwerke - Analyse, andere Medien (auditive, visuelle, audiovisuelle, PC) Cizojazyčné učebnice analýza, ostatní média (auditivní, vizuální, audiovizuální, PC) 6.Planung, Vorbereitung, Reflexion der Unterrichtseinheit, wichtige pädagogische Dokumente (Curricula, Lehrpläne) unter Berücksichtigung des Lernertyps und moderner Prinzipien des fremdsprachlichen Lehrens und Lernens. Plánování, příprava, reflexe vyučovací jednotky, základní pedagogické dokumenty (osnovy, učební plány) se zřetelem k osobnostnímu typu žáka a základním principům moderního cizojazyčného vyučování-učení.
Literature
  • JANÍKOVÁ, Věra. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick (Methodology of German Language as a Foreing). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2000, 97 pp. 3231/Pd-9/2000-17/92. ISBN 80-210-2344-9. info
  • HUNFELD, Hans and Gerhard NEUNER. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts : eine Einführung. Berlin: Langenscheidt, 1992, 184 s. ISBN 3468. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
  • CHODĚRA, Radomír. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2000, 167 s. ISBN 8070421576. info
Assessment methods (in Czech)
Typologie des Unterrichts: Seminar Die Bedingung fúr die Erteilung des Scheines ist ein Referat zu einem der Themen zu halten: GÜM, DM, ALM/AVM, VM, KD, IA, alternative Methoden, Methoden für den Unterricht mit Schülern mit spezifischen Lernbedürfnissen.
Language of instruction
German
Follow-Up Courses
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
Teacher's information
moodlinka: kurz N2BP_1UDI
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/NJ2MP_1DID