PsCKC_PSY3 Psychologie 3

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/0/8. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači se seznámí se základy psychohygieny jako interdisciplinárního oboru na pomezí psychologie, pedagogiky a medicíny. Současná psychohygiena ústí v mnoha svých koncepcích do moderní psychologie zdraví, která se orientuje na projektování zdraví jako stavu “plné tělesné, psychické a sociální pohody” z psychologického aspektu. V kurzu jsou probrány základní kategorie a teorie psychohygieny a psychologie zdraví, a to zejména “zdraví”, “stres a jeho zvládání”, “únava a výkonnost”, “neurotické poruchy”, “odpočinek a relaxační techniky”, “zdravý způsob života”, “zdravá osobnost” a d. Poznatky jsou prezentovány zejména vzhledem k předchozím znalostem studentů z psychologie a pedagogiky a vedle teoretických informací mají poskytnout studentovi rovněž praktické dovednosti při zvládání náročných životních situací a pro rozvoj osobnosti.
Osnova
  • Předmět psychohygieny a její vývoj Psychologie zdraví a její vztah k psychohygieně Zdravotní výchova a prevence Kategorie zdraví, normality a adaptace Výkonnost, práceschopnost, únava a monotonie Průběh výkonnosti (biorytmicita), směnná práce Stres a zátěž, teorie a koncepce stresu a jeho zvládání Odpočinek, relaxace, spánek Neurotické poruchy (psychologická problematika) Koncepce nezdolnosti a burnout syndrom Sociálně-psychologické otázky psychohygieny Pozitivní psychologie a teorie optimismu Principy základních relaxačních technik Možnosti a omezení projektování tzv. zdravého životního stylu Koncepce “zdravé osobnosti” Perspektivy psychohygieny a psychologie zdraví
Literatura
  • Psychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178-551-2. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 131 s. ISBN 8071695513. info
  • MÍČEK, Libor a Vladimir ZEMAN. Ucitel a stres - II. rizsirene vydani. In Ucitel a stres. Opava: Vademecum, 1997. ISBN 80-86041-25-5. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, Avicenum, 1994, 190 s. ISBN 8071691216. info
  • MÍČEK, Libor a Vladimír ZEMAN. Učitel a stres. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 169 s. ISBN 8021005211. info
  • ŘEHULKA, Evžen. Psychohygienické otázky pedagogické psychologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 92 s. info
  • MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 207 s. URL info
  • MÍČEK, Libor. Sebevýchova a duševní zdraví. 3., rozšíř. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 219 s. URL info
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2006/PsCKC_PSY3