RJ2BP_DRS1 Seminář z dějin Ruska I

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D.
Rozvrh
Po 12:30–13:15 učebna 20
Předpoklady
Všeobecné historické povědomí v rozsahu učiva SŠ.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit posluchače se základními fakty ruské historie od nejstarších dob do konce 18. století. Cílem semináře je prohloubit znalosti z ruské historie. Velký důraz je kladen na uvedení dosud ne běžně známých poznatků a faktů, na aktuální interpretaci ruských dějin. Postup po chronologické ose.
Osnova
  • 1. Vznik prvního ruského státu, období Kyjevské Rusi. Kníže Vladimír Svjatoslavič, Přijetí křesťanství na Rusi. 2. Období Kyjevské Rusi. Jaroslav Moudrý, Vladimír Monomach, systém raně feudálních vztahů, zahraniční politika, rusko-byzantské vztahy, boj proti kočovníkům, kultura. 3. Rusko v období feudální rozdrobenosti. Novgorod a Pskov. 4. Boj Ruska s vnějšími nepřáteli ve 13. století. Boj se Švédy a řádem německých rytířů. Alexandr Něvskij, bitva na Něvě a u Čudského jezera, vznik tatarsko-mongolského státu, bitva na Kalce. 5. Boj Ruska s vnějšími nepřáteli v 14. a 15. století. Nájezdy Tatarů, porobení Rusi, Zlatá Horda, kultura. 6. Vznik jednotného státu. Moskevské knížectví. Význam Moskvy pro sjednocení země, Ivan Kalita, Dmitrij Donskij, bitva na Kulikovském poli. 7. Moskevský stát. Ivan III., proces definitivního sjednocení ruských zemí, svržení tatarského jha. 8. Rusko v 16. století. Ivan IV., Boris Godunov, kultura. 9. Rusko na přelomu 16. a 17. století. Situace v zemi po smrti Ivana IV., Vasilij Šujskij, Boris Godunov, období smuty. Lžicarové. 10. Rusko v 17. / 18. století. Vnitřní a zahraniční politika, první Romanovci na carském trůnu, rozkol v církvi, připojení Ukrajiny k Rusku. 11. Rusko za Petra I., zahraniční a vnitřní politika, kultura. 12. Reformy Petra I., Rusko a Evropa. 13. Shrnutí učiva.
Literatura
  • RADZINSKIJ, E. Krov i prizraki russkoj smuty. Moskva: Vagrius, 2003. 365 s. ISBN 5-264-00559-1.
  • RASKIN, A. P. Istorija otěčestva v licach. Moskva: Knižnaja palata, 1992. 174 s. ISBN 5-7000-0378-3.
  • ŠVANKMAJER, Milan. Dějiny Ruska. 4. rozšíř. vyd. Praha: Lidové noviny, 2004, 574 s. ISBN 8071066583. info
  • ŠVANKMAJER, Milan, Václav VEBER, Zdeněk SLÁDEK a Vladislav MOULIS. Dějiny Ruska. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1995, 473 stran. ISBN 807106128X. info
  • ABRAHAM, Pavel. Průvodce duchovními a politickými dějinami Ruska XX. století. Brno: Oddělení ruského jazyka a literatury CDVU MU, 1993, 189 s. info
  • KLJUČEVSKIJ, Vasilij Osipovič. Ruské dějiny. Translated by Stanislav Minařík. V Praze: Stanislav Minařík, 1929, 364 s. info
  • KLJUČEVSKIJ, Vasilij Osipovič. Ruské dějiny. Translated by Stanislav Minařík. V Praze: Stanislav Minařík, 1929, 447 s. info
  • KLJUČEVSKIJ, Vasilij Osipovič. Ruské dějiny. Translated by Stanislav Minařík. V Praze: Stanislav Minařík, 1928, 463 s. info
  • KLJUČEVSKIJ, Vasilij Osipovič. Kurs russkoj istorii. Peterburg: Gosudarstvennoje izdatel'stvo, 1920, 464 s. info
  • KLJUČEVSKIJ, Vasilij Osipovič. Kurs russkoj istorii. Petrograd: Pervaja Gosudarstvennaja Tipografija, 1918, 480, ii. info
  • KLJUČEVSKIJ, Vasilij Osipovič. Kurs russkoj istorii. Petrograd: Vtoraja Gosudarstvennaja Tipografija, 1918, 471 s. info
  • KLJUČEVSKIJ, Vasilij Osipovič. Kurs russkoj istorii. Petrograd: Tret'ja Gosudarstvennaja Tipografija, 1918, 492, iv. info
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu: 1. Aktivní účast ve výuce (60 procent docházky). 2. Zpracování a prezentace konkrétního úkolu k jednotlivým tématům dle vlastního výběru v průběhu semestru (úkoly, tj. problémové otázky budou zadávány na seminářích průběžně během semestru).
Informace učitele
Různé materiály z denního tisku a časopisů, video-nahrávky, umělecké publikace vztahující se k určitým epochám, Internet.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012.