PdF:RV2BP_3CP Man and the Environment - Course Information
RV2BP_3CP Man and the Environment
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- prof. MUDr. Drahoslava Hrubá, CSc. (lecturer)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (alternate examiner) - Guaranteed by
- doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Department of Health Education – Faculty of Education
Contact Person: Miloslava Marková - Timetable
- Thu 15:15–16:55 budova E - LF
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Family Education and Health Education (programme PdF, B-SPE)
- Course objectives
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice jednotlivých faktorů životního prostředí a jejich pozitivního i negativního působení na zdraví člověka. Důležité je i vytvoření základního kladného postoje k ochraně a tvorbě životního prostředí, pochopení úlohy jednotlivce v globálním působení na životní prostředí. Prostředí jako komplex působení fyzikálních, chemických, biologických a sociálních faktorů – antropometrické a environmentální pojetí životního prostředí – adaptační a kompenzační mechanismy člověka – hlavní fyzikální, chemické, biologické a sociální faktory, jejich vliv na zdraví
- Syllabus
- 1. Fyzikální, biologické, chemické a sociální faktory v makroprostoru a mikroprostoru člověka. Jejich interakce. Adaptační a kompenzační mechanismy zajišťující homeostázu. 2. Význam akustických vjemů při vnímání prostředí. Hluk, jeho škodlivé a rušivé účinky na organismus. Nemoci související s expozicí hluku. Zásady tvorby normativů pro posouzení expozice hluku. Protihluková opatření. 3. Fyziologie vidění ve vztahu k tvorbě optimálních světelných podmínek v pracovním prostředí. Fyziologický význam barev. Zásady hygieny osvětlení při práci s počítačem. 4. Druhy ionizujícího záření a jejich zdroje. Nemoci z ozáření. Zásady preventivních opatření. Druhy neionizujícího záření a jejich zdroje Účinky vybraných typů záření na člověka. Zásady prevence. 5. Termoregulační mechanismy a zdravotní následky jejich selhání. Zásady pitného režimu. Dlouhodobě a krátkodobě únosná termická zátěž. Expozice chladu. 6. Zevní ovzduší a jeho nejčastější chemické kontaminanty. Smog- jeho druhy. Zdravotní následky expozice chemickým kontaminantům zevního ovzduší. 7. Bydlení a zdraví. Druhy chemických kontaminantů vnitřního ovzduší a jejich zdroje. Zdravotní následky expozice. Biologická kontaminace vnitřních prostor a její vliv na zdraví exponovaných.Větrání a jeho význam. 8. Charakteristika pitné vody. Závazné a stanovené ukazatele v normách pro pitnou vodu. Zvláštní požadavky na vodu pro kojence. Stopové prvky ve vodě a jejich význam pro zdraví. Zdravotní následky konzumace vody nevyhovující požadavkům normy. Zásady hygienické ochrany zdrojů vody. 9. Odpady a zdraví. Druhy a zdroje odpadů. Rizika pro člověka. Hlavní zásady bezpečné likvidace odpadů. 10. Chemizace životního prostředí. Bodové a plošné zdroje chemických xenobiotik. Globální chemizace životního prostředí. Stav životního prostředí v ČR. Experimentální sledování a hodnocení chemických látek. 11. Metodologie epidemiologických studií. Přírodní toxiny a karcinogeny. Poznatky o přírodních (potravních) zdrojích chemických toxinů a karcinogenů. Mykotoxiny. Chemofobie a environmentální hysterie. Vstup chemických látek do organismu - obranné mechanismy. Vstřebávání a metabolismus chemických látek. Význam mikrosomálních enzymů v toxikologii. 12. Podobnosti a rozdíly dětí v toxikologii. Srovnání fyziologický rozdílů ovlivňujících velikost vnější a vnitřní expozice dětí a dospělých. 13. Práce a zdraví. Pracovní prostředí jako zdroj rizika pro vývoj nemocí z povolání a nemocí souvisejících a s prací. Filosofie tvorby nejvýše přípustných koncentrací. Riziková pracoviště. Specifika školního prostředí.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/RV2BP_3CP