PdF:SP1S_SP2d Specializace 2 (surdo, soma) - Informace o předmětu
SP1S_SP2d Specializace: Somatopedie 2d
Pedagogická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 0/4/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4, směr Speciální pedagogika)
- Cíle předmětu
- Specializace - somatopedie 1. SP4BP_SPT1 Program rané péče, dtská mozková obrna etiologie, formy, zvláštnosti, specifika ve výuce, speciáln pedagogická diagnostika u tlesn postižených, symptomatické poruchy ei u DMO, alternativní komunikace, IVP, terapie, profesní orientace a pracovní uplatnní, specifika práce u senior.
- Osnova
- Okruhy: 1. Raná pée u dtí s vývojovými poruchami. 2. Dít s pohybovým postižením v mateské škole. 3. Lateralita diagnostika, zetel k tlesn postiženým, zvláštnosti u amputací, deformací a hemiparéz). 4. Posuzování školní zralosti u dtí s LMD a DMO. 5. Píprava tlesn postiženého dítte na vstup do školy (úkoly rodiny, mateské školy, SPC, rehabilitaního stacionáe). 6. SPC pro tlesn postižené, organizace, význam, zamení inností. 7. Zvláštnosti ve výuce tlesn postižených ve speciálních školách, pedmt dorozumívací dovednosti. 8. Profesní orientace tlesn postižených a jedinc s dlouhodob nepíznivým zdravotním stavem. 9. Hemiparéza (rozvoj hemiparézy, reflexní zvláštnosti, fixovaná hemiparéza, poškození dominance motoriky ruky, asymetriehemisfér a e, držení tla a chze, rozdvojené vnímání, narušené sebevdomí a rozvoj osobnosti, terapie, prognóza). 10. Diparéza (diparetický vývoj, reflexy v 6ti msících, fixovaná diparéza, terapie, prognóza). 11. Kvadruparéza (rozvoj kvadruparézy, reflexní odpovdi typické pro 6ti msíní dít s kvadruparézou, fixovaná kvadruparéza, význam narušeného vnímání, terapie a prognóza). 12. Speciáln pedagogická diagnostika se zamením na tlesné postižení (obsahová stránka, jednotlivé složky posuzování v. RA a OA). 13. Speciáln pedagogická diagnostika hrubé motoriky, zvláštnosti u tlesn postižených, pedagogická intervence. 14. Speciáln pedagogická diagnostika jemné motoriky, zvláštnosti u tlesn postižených, pedagogická intervence. 15. Speciáln pedagogická diagnostika grafomotoriky, kresby a písma u tlesn postižených, pedagogická intervence. 16. Diagnostika ei a komunikaních schopností u dtí s DMO nápadné znaky orálního vývoje. 17. Individuální vzdlávací program pro pedškolní vk (mateská škola, rehabilitaní stacioná). 18. Individuální vzdlávací program pro školní vk (základní škola). 19. DMO jako kombinované postižení (hybné postižení, MR, epilepsie, e, komunikace, smyslové vady). 20. Symptomatické poruchy ei u dtí s DMO. 21. Souvislosti mezi narušením motoriky a vývojem ei u dtí s DMO (podpora rozvoje ei u dtí s DMO speciálním pedagogem somatopedem. 22. Alternativní a augmentativní komunikace, užití, význam pro výchovu a vzdlávání u tlesn a vícenásobn postižených. Užití poíta u tlesn postižených. 23. Problematika výchovy a vzdlávání u jedinc s vícenásobným postižením (tlesné + mentální), zvláštní škola, pomocná škola, pípravný stupe pomocné školy, alternativní program rehabilitaních tíd pomocné školy. 24. Terapie ve speciáln pedagogické péi arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, zooterapie (obecn). 25. Léebná rehabilitace u klient s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda). 26. Profesní orientace tlesn postižených žák, druhy škol v rámci stedního školství pro tlesn postiženou mládež. 27. Význam práce a pracovního uplatnní tlesn postižených. 28. Podporované zamstnávání (vznik, cíle, úkoly). 29. Souasné zahraniní trendy v péi o tlesn postižené, srovnání s podmínkami v R. 30. Srovnání integrace v R a ve vybraných zemích EU (kategorizace, podmínky, možnosti).
- Literatura
- KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených děti. Praha: Tech-Market 1996. ISBN 80-902134-1-3.
- KLENKOVÁ, J. Symptomatické poruchy řeči. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 45-57. ISBN 80 85931-69-9.
- KOLEKTIV AUTORŮ: Defektologický slovník. Praha: H+H, s.r.o., 2000.
- KÁBELE, F. Rozvíjení hybnosti a ei u dtí s DMO. Praha: MPSV 1986.
- Metody hodnocení
- zkouska - ústní, vypracovaní seminární práce, účast na semináři
- Informace učitele
- Podrobny a aktualizovaný seznam literatury bude předán vyučujícím spolu se sylaby a upřesněním požadavků.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2006/SP1S_SP2d