PdF:SP1S_SP2e Specializace 2e oftalmo - Informace o předmětu
SP1S_SP2e Specializace: Oftalmopedie 2e
Pedagogická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 0/4/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Předpoklady
- Absolvování základů oftalmopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4, směr Speciální pedagogika)
- Cíle předmětu
- Stručná anotace předmětu: Studenti získávají podrobné informace o problematice pedagogiky zrakově postižených v kontextu ČR a zahraničí. Součástí semináře jsou návštěvy speciálně-pedagogických zařízení pro zrakově postižené.
- Osnova
- Okruhy: 1. Paradigma oftalmopedie. Historie péče o zrakově postižené u nás a v zahraničí. 2. Okruh osob se zrakovým postižením. Dopad zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj těžce zrakově postiženého dítěte. 3. Anatomie zrakového orgánu. 4. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání. 5. Zrakové vady typy zrakových vad, etiologie, projevy. Vyšetření zraku a zrakových funkcí. 6. Raná péče (RP) teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska RP (klienti a služby) 7. Zrakově postižené dítě v předškolním věku (předškolní výchova zrak. postiženého dítěte, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad) 8. Zrakově postižené dítě ve školním věku . Specifika výuky zrakově postižených. 9. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání zrakově postižených. 10. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR. 11. Komunikace zrakově postižených osob - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím. 12. Integrace/ Inkluze. Současné trendy v péči o zrakově postižené u nás a v zahraničí. 13. Péče o později oslepné občany Tyfloservis o.p.s., Tyflocentrum o.p.s., SONS, ÚSP, Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha-Dědina 14. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených (POSPZP) 15. Dítě s kombinovaným postižením. Hluchoslepota - specifika komunikace a edukace hluchoslepých. 16. Organizace zrakově postižených a organizace nabízející služby zrakově postiženým u nás a v zahraničí.
- Metody hodnocení
- Výuka formou semináře, návštěva speciálně pedagogických zařízení. Požadavky k ukončení - úspěšné složení ústní zkoušky a zpracování seminární práce.
- Informace učitele
- Vybrané literární a internetové zdroje: ČÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených . Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991 HRACHOVINA, V.; DOŠKOVÁ, H. Zvětšovací pomůcky. Brno: Masarykova univerzita. 1998 ISBN 80-210-1854-2 JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8 JESENSKÝ, J. Integrace - znamení doby. Praha: Univerzita Karlova. 1998. ISBN 80-7184-691-0 KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65 KRUG, F. K. Didaktik für den Unterricht mit sehbehinderten Schülern. München: Ernst Reinhardt Verlag. 2001. ISBN 3-497-01581-4 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2 LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál. 2002.ISBN 80-7178-572-5 LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I.. Olomouc,.Nakladatelství UP Olomouc.1988. 69 s. LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie II.. Olomouc, Nakladatelství UP Olomouc.1989. 70s. LUDÍKOVÁ, L.; MALEČEK, M. Tyflopedie III.. Olomouc. Nakladatelství UP Olomouc.1991. 87 s. MASON, H.; McCALL, S. Visual Impairment. London. David Fulton Publishers. 1999. ISBN 1-85346-412-0. MONATOVÁ, L. Pedagogika speciální. Brno: Masarykova univerzita. 1994 MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha. Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4 MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci VUP, 2001. ISBN 80-244-0231-9 MYSCHKER, N.; ORTMANN, M. Integrative Schulpädagogik. Stuttgart; Berlin; Köln: Kohlhammer, 1999, 285s. NEMÉTH, A. Slabozrakosť ako pedagogický problém. Bratislava. Sapientia.1999 ISBN. 80-967180-5-3 POŽÁR L. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava, 2000. ISBN 80-88774-74-8. POŽÁR , L. a kol. Školská integrácia detí a mládeže s poruchami zraku. Bratislava: Univerzita Komenského, 1996, 223s. ISBN 80 223 1101 4. RATH, W. Pädagogik der Blinden und Sehbehinderten. Berlin: Carl Marhold Verlagsbuchhandlung, 1985 ŘEHÁK S. a kol. Oční lékařství. Učebnice pro lékařské fakulty. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 08-033-89 SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých dětí I, II, Scientia, Praha 2000 VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTĚCH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-929-4 VÍTKOVÁ, M. a kol. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3 VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9 WALTHES, R. Einführung in die Blinden- und Sehbehindertenpädagogik. München: Ernst Reinhardt Verlag. 2003. ISBN 3-497-01651-9 Internetové zdroje: www.braillnet.cz www.european-agency.org www.guck-mal.de www.lorm.cz www.msmt.cz www.sons.cz www.dvbs-online.de www.icevi.org www.spektravox.cz www.okamzik.cz www.svarovsky.cz www.rvp.cz
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2006/SP1S_SP2e