PdF:SV4BP_VPsP Vývojová psychologie (před.) - Informace o předmětu
SV4BP_VPsP Vývojová psychologie pro sociální pedagogy
Pedagogická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jana Veselá, PhD. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Jana Veselá, PhD.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Rozvrh
- Po 8:50–9:35 učebna 60
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí z vývoje dítěte, vědomosti o vývoji racionálně-kognitivních funkcí člověka, o vývoji imaginativně-emocionálních funkcí. Student si má osvojit poznatky ze sociálního vývoje člověka, základní vývojové úkoly, vývojové trendy, bio-psychologické zákonitosti.
- Osnova
- 1. Jedinečnost člověka 2. Postavení vývojové psychologie v systému psychologických disciplin, metody vývojové psychologie 3. Fenomén vývoje (definice vývoje, zákonitosti vývoje) 4. Periodizace vývoje člověka 5. Determinanty vývoje (dědičnost, zrání, učení) 6. Život před porodem (schopnosti plodu, reakce nenarozeného dítěte na negativní emoce matky, vliv životního stylu matky na plod, psychická situace matky a nenarozené dítě, role otce,porod) 7. Biologické zákonitosti psychického vývoje (genotyp a fenotyp) 8. Vývoj v 1. roce života (období novorozenecké a kojenecké) 9. Charakteristika batolete (somatický vývoj, vývoj řeči, psychický svět batolete, kognitivní výkonnost, hra a její význam, dětská kresba). 10. Předškolní věk (somatický vývoj, vývoj kognitivních funkcí, psychický svět předškoláka a jeho zvláštnosti, emocionální a sociální vývoj) 11. Mladší školní věk (otázka školní zralosti,vývoj řeči,vývoj kognitivních funkcí, rozdílnost kognitivní výkonnosti, vývoj jemné motoriky a malby,úroveň aspirace a výkonnová motivace,emocionální vývoj, formy komunikace) 12. Dospívání, (puberta a adolescence,problém akcelerace, somatický vývoj a sebepojetí, schopnost sebereflexe, odloučení od primární rodiny, heterosexuální vztahy, skupina a její význam) 13. Dospělost (mladší dospělost, střední dospělost, starší dospělost) 14. Stárnutí a stáří (mechanismy stárnutí, životní integrita)
- Literatura
- Doporučená literatura je uvedena jako součást informací učitele
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška zkouška
- Informace učitele
- Velmi doporučená literatura: Langmeier,J.,Krejčířová,D.: Vývojová psychologie.Grada,Praha 1998 Matějček,Z.,Langmeier,J.: Počátky duševního života.Panorama,Praha 1986 Příhoda,V.: Ontogeneze lidské psychiky.Díl I.-IV.SPN,Praha 1963-1974 Švancara,J.: Psychologie stárnutí a stáří.Karolinum,Praha 1997 Vágnerová,M.: Vývojová psychologie I. Karolinum,Praha 1996 Doporučená literatura: Kuric,J.: Ontogenetická psychologie.SPN,Praha1986 Millerová,S.: Psychologie hry.Panorama,Praha 1978 Říčan,P.,Krejčířová,D.:Dětská klinická psychologie.Grada,Praha 1997 Schmidt,H.D.:Obecná vývojová psychologie.Academia,Praha 1978 Srp,L.,Syrovátková,J.: Duševní vývoj a výchova od narození do dospělosti.SZN,Praha 1966
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2006/SV4BP_VPsP