SZ2BP_ZPM Základy pedagogické metodologie

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ2BP_ZPM/01: Út 10:40–11:25 učebna 50
SZ2BP_ZPM/02: Út 11:35–12:20 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 24 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět Základy pedagogické metodologie poskytuje studentům informace o tom, co je předmětem metodologie pedagogiky, jak se vytváří a testují teorie, co je to výzkum, jaké jsou jeho druhy, jak se výzkum plánuje a realizuje, jaké jsou fáze výzkumu, jak se vymezuje výzkumný problém, hypotézy, jak se provádí výběr vzorku, volba metod, sběr dat, jak se data zpracovávají a interpretují. Vytvářejí si předpoklady pro realizaci akčního výzkumu v budoucí profesní praxi a pro realizaci empirického výzkumu v rámci svých kvalifikačních prací.
Osnova
  • OKRUHY: Metodologie pedagogiky - předmět, problémy, specifika. Využití metodologie v práci učitele. Pedagogický výzkum. Co je to pedagogický výzkum, co nejčastěji zkoumá a co může přinést, kdo se jím zabývá, komu je určen. Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů. Soubor doporučení pro pedagogický výzkum základní pravidla. Využití výzkumu v práci učitele. Druhy výzkumu. Kritéria dělení výzkumu. Základní, aplikovaný, teoretický, praktický, prognostický, historický, komparativní, mezinárodní, interkulturní, longitudinální, průřezový, akční, týmový, deskriptivní, relační, kauzální výzkum. Výzkum kvalitativní (tvorba teorie) a kvantitativní (ověřování teorie); srovnání, postup výzkumu, paradigma. KVANTITATIVNÍ VÝZKUM. Fáze výzkumu. Výzkumný problém, příprava výzkumu, metody, předvýzkum, sběr a zpracování údajů, interpretace údajů, výzkumná zpráva. Časový harmonogram, finanční rozpočet. Informační příprava výzkumu. Typy textů. Primární pramen, sekundární pramen, metaanalýza. Rešerše, databáze, deskriptory. Bibliografické citace. Výzkumný problém. Stanovení výzkumného problému, typické nedostatky, tři typy výzkumných problémů: deskriptivní, relační a kauzální. Proměnné. Co jsou to proměnné (uvést příklady), proměnné měřitelné a kategoriální, nezávisle proměnné a závisle proměnné. Operacionalizace. Hypotézy. Co jsou to hypotézy, rozdíl mezi hypotézou a výrokem, zlatá pravidla formulování hypotéz, testování hypotéz. Výzkumný soubor. Výběrový soubor, rozsah výběrového souboru. Náhodný výběr, stratifikovaný výběr, mechanický výběr, záměrný výběr. Předvýzkum. Pilotní výzkum, předvýzkum a jeho poslání. Zpracování údajů. Databáze, kódování, statistické zpracování dat, deskriptivní statistika (průměr, medián, modus, kvartil, odchylky aj.), sekundární statistiky (korelace, testování hypotéz). Statistické programy. Zásady interpretace, generalizace, extrapolace výsledků. Výzkumné metody a techniky v pedagogice. Rozdíl metody a techniky. Dělení metod, specifika, přednosti a slabiny, použití. Kritéria kvality. Objektivita (objektivita v provedení, vyhodnocování, interpretaci). Validita (obsahová, konstruktová, kriteriální, souběžná, predikční; interní, externí). Reliabilita. Normování/standardizace. Pomocná kritéria: Ekonomičnost, užitečnost, srovnatelnost, akceptace výzkumné techniky. Pozorování. Pozorovací systémy, kategorie, průběh, zaznamenávání, vyhodnocování. Chyby pozorování, Golem efekt, Pygmalion efekt, Galatea efekt. Explorativní metody. Dotazník, anketa, autobiografie, beseda, interview. Dotazník (zásady konstrukce dotazníku, položky, konstrukce položek, typy otázek/položek, administrace, návratnost, vyhodnocování). Interview (druhy, prostředí, průběh, vyhodnocování). Ratingové metody. Škálování (pravidla tvorby škál, škála pořadová, intervalová, bipolární, Likertova, vyhodnocování, validita a reliabilita škál). Expertní šetření. Testy. Didaktický test (postup při konstrukci, druhy testových úloh, vyhodnocování). Psychologické testy (testy inteligence, testy osobnosti). Psychomotorické testy. Validita testu, reliabilita testu (test - retest, paralelní test, půlení testu, homogenita položek, koeficient reliability), standardizace testu. Experiment. Model experimentu, druhy experimentu (laboratorní, simulační, přirozený, formující), výběr subjektů, vyhodnocování. vyhodnocování. Historicko-srovnávací metoda. KVALITATIVNÍ VÝZKUM. Postup kvalitativního výzkumu. Výběr případů, vstup do terénu, validita a reliabilita, metody, software. Pozorování (vzorky událostí, terénní zápisky, participační pozorování, analýza materiálu, zpráva z výzkumu). Etnografické interview. Výzkum životního příběhu. Školní etnografie.
Literatura
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • Maňák, j., Švec, Š, Švec, V (Eds) Slovník pedagogické metodologie. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-102-2.
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
  • STRAUSS, Anselm L. a Juliet M. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Translated by Stanislav Ježek. Vyd. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999, vi, 196. ISBN 808583460X. info
Metody hodnocení
zápočet : písemný test
Informace učitele
Studijní texty viz elektronické studijní materiály předmětu v is.muni.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2007.