SZ2MP_FAMV Filmová a mediální výchova

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Krátká, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Patrik Vacek (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh
St 13:25–15:05 pracovna doktorandů
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 74 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem semináře je nabídnout možné řešení dlouhodobě neuspokojivého vztahu pedagogiky, filmu a audiovizuálních a/nebo mediálních studií. Přednostní pozornost bude věnována posilování analytických schopností učitele a kritickému promýšlení témat vztahujících se k využitelnosti filmu a mediální kultury ve výchově a výuce s důrazem na využití nových médií a soudobé audiovizuální kultury. Rámcový vzdělávací program učitelům základních škol předepisuje dovednost řešit otázky mediální výchovy, přičemž příslušné průřezové téma mediální výchova má být na ZŠ realizováno dvěma přístupy: a) důslednou tematizací mediální problematiky v rámci stávajících vzdělávacích oblastí, resp. jednotlivých předmětů b) vlastní specializovanou výukou v podobě jednorázových kurzů či dlouhodobého projektu. Těžiště kursu tkví v koordinované diskusi problematiky, iniciativním přístupu studentů a jejich návrzích na tvorbu kurikula v dané oblasti.
Osnova
  • 1. Film a mediální kultura: stručný metodologický úvod. 2. Tradiční teorie a historiografie vs. Nová filmová historie: možné přístupy k využití filmu v pedagogice. 3. Nonfikční film. 4. Film jako nositel hodnot, emocionálních prožitků, symbolů, ideologie. 5. Edukativní a jazykový potenciál filmové kritiky. 6. Recepce filmu: divák a publikum 7. Možnosti a meze praktické filmové tvorby mládeže. 8. Televize ve službách výchovy I: Instituce televize, TV formáty. 9. Televize ve službách výchovy II: recepce mediálních obsahů, kritický soud. 10. Digitální média a počítačové hry z pohledu učitele. 11. Mediální pedagogika a možnosti projektování kurikula mediální výchovy. 12. Zhodnocení a závěry.
Literatura
  • (ed.) Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann a synové, 2004. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-714-0. info
  • ZUSKA, Vlastimil. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2001, 132 s. ISBN 8072541943. info
Metody hodnocení
Esej na zvolené a předem konzultované téma v rozsahu min. 5400 znaků (3 normostrany) plus drobné úkoly během semestru.
Informace učitele
Doplňující literatura:
Jachnin, Boris: Filmová estetická výchova. Vyd. 1. Praha : Filmový ústav, 1968. 66 s.
Smejkal, Zdeněk. Film jako předmět školní výuky. Brno : FF UJEP, 1969. 163 s. (kandidátská disertační práce).
Jones, G.: Killing Monsters Why Children Need Fantasy, Super Heroes, and Make-Believe Violence. New York: Basic Books 2003. ISBN: 0465036961.
Další doporučená časopisecká literatura bude zadávána v průběhu semestru v souvztažnosti s jednotlivými tématy.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010.