PdF:VY3DC_MVZC Methodology of optional activ. - Course Information
VY3DC_MVZC Methodology of optional activities
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 0/40/0. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PaedDr. Vojtěch Nováček, CSc. (lecturer)
PhDr. Radovan Rybář, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Radka Pavlíčková, Ph.D. (seminar tutor)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- DPS Child and Youth Afterschool Education (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Předhled o vývoji estetické výchovy a základních kulturněhistorických etap (od antiky po postmodernu)
- Syllabus (in Czech)
- 1. Estetická výchova - obecná charakteristika a cíle 2. Metodické aspekty integrace základních druhů umění 3. Vznik a charakteristika Estetiky jako společenskovědní disciplíny 4. Estetický objekt,estetické prožívání a ozvláštnění světa 5. Estetická kategorie krásy.Řeč uměleckého a logického mozku 6. Osobnost H.Reada a jeho přínos pro Estetickou výchovu 7. Výchova prostřednictvím umění.Metoda animace 8. Antický ideál kalokagathie a současnost 9. Obecná charakteristika kýče.Vznik,etymologie a druhy kýče 10.Esteticko-etická afektnost kýče a její vliv na člověka 11.Estetika,estétství a snobismus 12.Móda jako výraz interiority člověka.Stylizace 13.Móda a vkus.Přiměřenost a vhodnost 14.Význam barev v životě člověka.Symbolika barev v evropském kulturně- historickém kontextu 15.Charakteristika vnímání přírodní krásy v dějinách 16.Obecná charakteristika moderního umění 17.Hlavní rysy moderního umění.Osobnost J.Ruskina 18.Typologie dětské kresby podle H.Reada.Inspirující vliv dětské kresby-J.Dubuffet 19.Praktický vkus a dnešek.Osobnost B.Markalouse 20.Význam a nutnost Estetické výchovy pro dnešek
- Literature
- PTÁČKOVÁ, Brigita and Karel STIBRAL. Estetika na dlani. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2002, 150 s. ISBN 80-85839-79-2. info
- BUCHTOVÁ, Magdalena. Základy estetiky (Fundamenatls of aethetics). Brno: Akademické nakl. CERM, 1996, 6 pp. ISBN 80-7204-002-2. info
- BUCHTOVÁ, Magdalena. Pojetí krásy v antice (Conception to Beauty of Antiquity). první. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 18 pp. ISBN 80-7204-184-3. info
- MÍČKO, Miroslav. Umění nebo život : rozhovory a vyznání. Vyd. 1. V Praze: Národní práce, 1944, 176 s. info
- MÍČKO, Miroslav. Testament Mistra Wu. Vyd. 2., v Kovalamu 1. Praha: Kovalam, 1997, 109 s. ISBN 80-901825-4-2. info
- CAILLOIS, Roger. Zobecněná estetika : L'esthétique généralisée (Orig.) : Les impostures de la poésie (Orig.) : Méduse et Cie (Orig.) : Le mythe et l'homme (Orig.) : Soleils inscrits (Orig.). Edited by Miroslav Míčko, Translated by Miroslav Míčko - Stanislav Jirsa. 1. vyd. Praha: Odeon, 1968, 258 s., [2. info
- ROTH, Gabrielle and John LOUDON. Mapy extáze :učení městské šamanky. 1. české vyd. Praha: Radost, 1993, 165 s. ISBN 80-85189-18-6. info
- CAMERON, Julia. Umělcova cesta : duchovní cesta k vyšší kreativitě. Vyd. 1. Praha: Triton, 2000, 233 s. ISBN 8072541412. info
- RYBÁŘ, Radovan. Duchovno v umění (Spirituality in Art). In Duchovnosť v modoch viery, nádeje a lásky. první. Univerzita Mateja Bela, Bánská Bystrica: Fakulta Humanitných vied, Slovenská republika, 2002, p. 87-92. ISBN 80-8055-585-0. info
- RYBÁŘ, Radovan. Arteterapie. In Psychlogie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. první. Brno: Doplněk, 1999, p. 221-227. ISBN 80-7239-034-1. info
- RYBÁŘ, Radovan. Etické a právní otázky současné kultury a umění (The Ethic and Legal Question of Contemporary Culture and Art). In Lidská práva v evropském kontextu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, p. 166-171. ISBN 80-210-3034-8. info
- RYBÁŘ, Radovan. Některé současné tendence v kultuře a umění (Some contemporary tendencies in culture and art). In Demokracie a Evropa v době globalizace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, p. 218-223. ISBN 80-210-3301-0. info
- RYBÁŘ, Radovan. Kultura jako výchova k lidskosti a tvořivému životu (Culture as an education to humanity and a creative life). In Základy estetiky a kultury. první. Brno: Akademické nakl. CERM, 1996, p. 7-17. ITEM. ISBN 80-7204-002-2. info
- RYBÁŘ, Radovan. Jeden z problémů etické orientace na základní škole (One of problems of ethical orientation in primary school). In Orientace české základní školy. první. Brno: MU,Centrum pedagogického výzkumu PedF, 2005, p. 54-59. ISBN 80-210-3870-5. URL info
- RYBÁŘ, Radovan. Učitelé a zenistická pedagogická metoda jako prevence psycho-sociálního zdraví (Teachers and zenistic pedagogical method as a preavention of psycho-social health). In ŘEHULKA, Evžen. Učitelé a zdraví 6. 1. vyd. Brno: MU Brno, 2004, p. 679-690. ISBN 978-80-7315-093-8. info
- Assessment methods (in Czech)
- Konzultace, ukončeno dílčí a závěrečnou ústní zkouškou.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/VY3DC_MVZC