ZS1BK_ABIC Aplikovaná biologie

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/0/4. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ivana Hiklová (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Předpoklady
aktivní účast na cvičení seminární práce - esej
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu (princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí) je na úrovni studia Učitelství pro základní vzdělávání: - aplikace, analýza, syntéza a hodnocení integrace základních poznatků věd o živé a neživé přírodě a společnosti ( 1.- 4. sem Fy+Ch+Ge+Hi+Bi) k pochopení zákonitostí na Zemi a významu těchto znalostí pro život a zdraví člověka, přírody a společnosti i pro praktické využití v osobním životě, pro základní vzdělávání, pro TUŽ a TUR - další rozšíření gnozeologického základu z oblasti moderních biologických věd (pro potřeby výuky dle RVP ZV), jejichž pochopení vyžaduje integrované znalosti (biotechnologie, geneticky upravované organismy, biologie pro „Zdravou školu“ aj.) - procvičování a ověřování pochopení propojení teoretických znalost,í společně se žáky na výstavě „Barevný podzim“, kterou studenti pro základní školy připraví a zrealizují - analýza praktických výukových činností se zřetelem na environmentální vzdělávání a výchovu ke zdraví na výstavě „Barevný podzim“ a v základním vzdělávání - diskuse o propojování integrované odborné části učení o přírodě a společnosti a nácviku profesních dovedností se zkušenostmi z alternativní i klasické pedagogické asistentské praxe Hlavní náplní cvičení je činnostní potenciál – další fáze dynamického modelu zkušenostního učení v programu „Biologie pro život a zdraví“ v Terénním středisku „Kejbaly“, v průběhu kterého se „Student učitelství ve fázi integrovaného odborného studia připravuje na fázi studenta učitelství ve fázi metodika“. Dosažení programového cíle spatřujeme v tom, když student - budoucí pedagog – je schopen aplikovat přírodovědné, environmentální a dosud získané didaktické zkušenosti na dílčí problémové okruhy ochrany a podpory zdraví a životního prostředí, se kterými se může setkat v běžném životě a ve vzdělávacím procesu.
Osnova
  • 1. Podzimní ošetření, valeologické i pedagogické využití agrotechnického pokusu, založeného jako skupinová práce v předešlém jarním semestru na téma: „Pěstování zdravých potravin metodou biologického pěstování v kombinovaném záhonu na školní zahradě”, při přípravě a realizaci vlastní výstavy „Barevný podzim“ . Představuje základy pokusnictví a modelové využití integrované výuky na školní zahradě, které mohou být realizovány metodou projektové výuky. 2. Využití aranžování a vazby z podzimních přírodnin (event. materiálů napěstovaných na školní zahradě) jako alternativní metody v základním vzdělávání a příprava výstavy z prací studentů „Barevný podzim”. Představuje integrované tématické vyučování. 3. Procvičování a ověřování teoretických znalostí studentů společně se žáky, propojené pomocí „výukového programu“ se získáváním pedagogických asistentských zkušeností na výstavě „Barevný podzim“, kterou studenti pro veřejnost a školy připraví i zrealizují. 4. Hodnocení výsledků agrotechnického pokusu, aranžování a výstavy: - základy pokusnictví – zásady, realizace, vedení, vyhodnocení, grafika a prezentace výsledků, včetně realizace výstavy a degustací „zdravé zeleniny“ pro Zdraví - význam praktických činností žáků v terénu pro pochopení základních podmínek života, souvislost zdravé přírody, zdravých potravin a zdraví člověka pro život - ověřování zvládnutí praktických činností a profesních návyků, nácviku skupinové formy práce, metodická struktura pro bezpečné vzdělávání v terénu a v laboratoři. 5. Genetické inženýrství, biotechnologie, BIO-potraviny, biologické hospodaření – diskuse. Znalostí, dovedností a postoje učitele na 1. st., význam - pro environmentální vzdělávání a TUŽ – beseda a diskuse s odborníky. 6. Esej:”Biologie pro život a zdraví” – sebereflexe - diskuse a hodnocení k odborné části programu „Biologie pro život a zdraví“, propojení s didaktikou integrovaného vzdělávání, pedagogickou praxí a cíli ve vzdělávání dle Bílé knihy, RVP a ŠVP na škole.
Literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : pracovní verze pro potřeby pilotních škol. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2002, 142 s. info
  • DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. : f. ISBN 80-86179-46-X. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 s. ISBN 80-85931-85-0. info
  • HANČOVÁ, Hana a Marie VLKOVÁ. Biologie v kostce. Vydání druhé. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, 151 stran. ISBN 8072003410. info
  • LIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení. Kapitoly o dobrovolné skromnosti. In Pestří a zelení. Kapitoly o dobrovolné skromnosti. Brno: Veronika, Hnutí Duha, 1994. ISBN 80-85365-18-8. info
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a odevzdání seminární práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět již není vypisován.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012.