ZS1MK_PDP1 Praktikum k didaktice učení o přírodě a společnosti 1

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/2/0. 8. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ivana Hiklová (cvičící), Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (zástupce)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Pavel Kubíček (cvičící), Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (zástupce)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem je získání dovedností prakticky řešit konkrétní pedagogické problémy a situace, včetně zhodnocení výsledků učení žáků a sebereflexe. Činnostní potenciál spočívá v dovednosti připravit, vést a hodnotit výuku konkrétních témat, což bude realizováno formou mikrovýstupů, ve specializovaném pracovišti Terénního střediska „Kejbaly“ nebo jako alternativní forma pedagogické praxe ve specializovaných pracovištích a ve školách. Zde studenti budou realizovat výuku žáků společně s odborníky z praxe. Praktikum k didaktice učení o přírodě a společnosti je rozšiřujícím předmětem souboru předmětů, který si klade za cíl vytvořit dovednosti uvědomělé praktické aplikace učiva z didaktiky specializovaného předmětu v konkrétních podmínkách výchovně vzdělávací práce, a to v rovině vědomostní, činnostní a osobnostní. Po stránce odborné navazuje na komplex poznatků ze souboru IVZ, které dále třídí a prohlubuje. Po stránce didaktické integruje a aplikuje dosažené vědomosti a dovednosti z pedagogicko – psychologických věd a z celého komplexu disciplín IVZ.
Osnova
  • 1. RVP, cíle a výběr témat pro alternativní formy pedagogické praxe. 2. Zdroje informací pro jednotlivá témata. 3. Učební pomůcky u nás a ve světě – zaměřeno na vybraná témata. 4. Práce učitele a žáka s multimédii. 5. Pokusy a pozorování – kartotéka a realizace. 6. Využití koutku přírody. 7. Jak lze učit v ZOO a v MZM. 8. Alternativní formy pedagogické praxe: aranžování a vazba – lidové zvyklosti.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Získání zápočtu je vázáno na aktivní účast na cvičeních a průběžné plnění úkolů během semestru.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007.