ZS1MP_SPP1 Souvislá pedagogická praxe I

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/0/2. 2 týdny praxe. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Irena Bělohoubková (cvičící)
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (cvičící)
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (cvičící)
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Květoslava Matoušková, CSc. (cvičící)
PaedDr. Vojtěch Nováček, CSc. (cvičící)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (cvičící)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem souvislé praxe je poskytnout studentům prostor, aby mohli uplatnit v praxi své teoretické znalosti, aby postupně v praxi zvládali metody práce přiměřené žákům mladšího školního věku a naučili se se žáky komunikovat. Během čtyř semestrů souvislé praxe půjde o důslednou integraci teoretické a praktické přípravy učitelů tak, aby byl vytvořen systém postupně gradujících kompetencí projektových, realizačních a reflexivních, tak, aby odborná i pedagogická příprava budoucího učitele byla co nejkomplexnější.
Osnova
  • Stručný sylabus - Studenti hospitují u cvičného učitele, popř. u jiného učitele (ve vybraných předmětech, v zajímavých tématech nebo v netradičních organizačních formách, pokud to umožní podmínky školy) - Uskuteční minimálně 8 vlastních vyučovacích pokusů z předmětů 1. stupně ZŠ v návaznosti na didaktuky předmětů v 7. semestru. Přesná náplň bude vždy stanovena po dohodě s garantem praxe, didaktikem předmětu a fakultním cvičným učitelem. Doporučujeme zařazovat didaktické hry, prvky tvořivé dramatiky a jiná originální cvičení, která mají těžiště v intenzivnější komunikaci se žáky, aby se studenti zbavili komunikační bariéry a uměli děti zaujmout. - Studenti si povedou pedagogický deník, ve kterém budou záznamy z hospitací, přípravy na vyučovací hodiny a jejich rozbory - Studenti budou opravovat sešity, chystat pomůcky pro výuku, vykonávat dozory o přestávkách a musí se účastnit veškerého dění ve škole, pokud bude probíhat v době jejich praxe (pedagogické porady, třídní schůzky apod.).
Literatura
  • FILOVÁ, Hana. Budoucí učítelé na souvislé praxi. a kolektiv. 2. vyd. Brno: Paido, 1998, 74 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-56-7. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 90 s. ISBN 8021013656. info
Metody hodnocení
Ukončeno zápočtem na základě splnění praxe a úkolů, které jsou na praxi zadávány(viz sylabus). Přihlíží se k hodnocení fakultního cvičného učitele.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.