PdF:CH2MP_3P2S Historie chemie - Informace o předmětu
CH2MP_3P2S Historie chemie
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Josef Budiš, CSc. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Jiří Šibor, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Pelcová - Rozvrh
- Út 8:50–9:35 učebna 7
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Finální cíl : Smyslem předmětu je seznámit studenty učitelství chemie se základními etapami vývoje chemie v kontextu s dalšími přírodovědnými disciplinami a společenskovědními skutečnostmi a tendencemi. Jde i o to, přesvědčit studenty, že využívání chemických historických informací ve výuce je pro učitele i žáky didakticky výhodné motivující a někdy i inspirující.
- Osnova
- Sylabus témat : Historie chemie obecný význam dějin, utváření vztahů mezi přírodou a člověkem, filosofické aspekty dějin přírodních věd. Historie chemie jako kontextová stránka chemického učebního textu, vztah textu a kontextu, vnímání, myšlení, reprodukce a produkce ve výuce, vztah historických poznatků k informativní a formativní stránce učiva, konkrétní aplikace historických poznatků ve výuce chemii, možný didaktický dopad. Předmět přírodních věd, místo chemie v systému věd, základní zákonitosti a etapy vývoje přírodních věd, problémy poznatelnosti světa, věda, význam a smysl vědeckého poznání, přehled základních etap vývoje přírodních věd. Chemie starověku, charakteristika paleolitu a neolitu, doba železná, empirické poznávání přírodních skutečností, starověk jako základ pro formulaci budoucích poznatků, význam zvládnutí ohně. Řecká a římská věda, význam oddělení vědy od techniky, položení základu abstraktních věd, úroveň řecké a římské vědy a techniky, korpuskularismus a teorie čtyř živlů. Islámská kultura, chemie starých Indů, charakteristika Islámu a jeho srovnání s jinými náboženskými směry, islámská kultura jako reakce na helenismus, chemie Indů, návaznost na starověké civilizace. Chemie středověku, charakteristika období, srovnání s helénismem s Islámem, přírodní vědy a náboženství, dějiny alchymie a její přínos pro moderní chemii, iatrochemie a její vztah k alchymii. Období 17. a 18. století, renesance a její dopady na přírodní vědy, význam a dopady flogistonové teorie, korpuskularismus jako základ vědecké chemie, cesty chemie ke kyslíku, Descartes, Boyle, Dalton a Lavoisier. Chemie 19. století, charakteristika tohoto období, integrace a diferenciace v chemii 19. století, od Wohlera po Becquerela, akcelerace přírodovědného poznání, technologizace chemie. Chemie do druhé světové války, konstrukce a destrukce v aplikaci přírodních věd, kvantová mechanika, kvalitativní předěl v chápání chemie, přírodovědné osobnosti 20. století. Podíl českých vědců na rozvoji světové chemie. Perspektivy chemie, computerizace a její dopady ve vědě a vzdělání Věda a umění, jejich jedinečnost a partnerství.
- Literatura
- Čížek F., Fajkus B.: Čítanka z dějin chemie a biologie. PřF UK Praha.
- Engels S., Nowak A.: Chemické prvky historie a současnost. SNTL, Praha 1977.
- Budiš J. a kol.: Historie chemie slovem a obrazem. Monografie, PdF MU, Brno 1995.
- Fischer K.: Vorn Werden der Chemie. Obzor, Bratislava, 1980 (skripta ped. Školy, Potsdam, 1980).
- Novotný V., Banýr J.: Vybrané kapitoly z dějin chemie a chemického průmyslu. PdF UK
- Budiš J. a kol.: Stručný přehled historie chemie. Učební text PdF MU, Brno 1997.
- Kolektiv: Malá encyklopedie chemie. Obzor, Bratislava 1980.
- Další prameny dle vlastního výběru.
- Bernal J. D.: Věda v dějinách. SPN, Praha 1960.
- Metody hodnocení
- Požadavky ke zkoušce : Účast na semináři. Vypracování semestrální práce „Aplikace konkrétního historického tématu v reálné výuce chemie“ (podrobná příprava na vyučovací hodinu). Rozsah max. 3 strany. Úspěšné splnění podmínek písemného testu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/CH2MP_3P2S