N2MK_1DID Didaktika 1

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
24 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Předpoklady
Bakkalaureatsabschluss: 1. Einführung in die Didaktik des Deutschen als Fremdsprache 2. Seminar zur Didaktik des Deutschen als Fremdsprache, incl. Seminararbeit
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení základních vědomostí v oblasti teoretických východisek didaktiky cizích jazyků a jejích pomocných věd a jejich aplikace do vyučovací praxe, rozvoj dovednosti plánování, přípravy, následné analýzy a reflexe vyučovací jednotky vytváření kladného postoje k učitelské profesi. Těžiště předmětu tvoří rozšíření lingvodidaktické kompetence při nácviku a rozvoji kombinovaných jazykových prostředků. Das Ziel des Faches ist die Vertiefung der Kenntnisse im Bereich der theoretischen Gundlagen der Fremdsprachendidaktik und der verwandten Disziplinen und Wissenschaften. Die Kenntnisse werden in Bezug auf ihre Anwendung in der Unterrichtspraxis besprochen und reflektiert. Die Hauptthemen des Seminars sind die Prinzipien und Möglichkeiten der Entwicklung einzelner Teilkompetenzen.
Osnova
  • 1. jazykové prostředky vymezení pojmu / Teilkompetenzen, Begriffsbestimmung 2. slovní zásoba (metody a formy práce, strategie nácviku, samostatné vytváření cvičení)/ Wortschatzarbeit (Methoden und Arbeitsformen, Lernstrategien, Übungstypologie) 3. mluvnice(metody a formy práce, strategie nácviku, samostatné vytváření cvičení)/ Grammatik, Methoden und Arbeitsformen, Strategien, kreative Übungstypologie und ihre Anwendung. 4. fonetika(metody a formy práce, strategie nácviku, samostatné vytváření cvičení)/ Phonetik und ihre Gegenstandsbereiche, methodische Prinzipien, Übungen und Unterrichtsmittel 5. pravopis(metody a formy práce, strategie nácviku, samostatné vytváření cvičení)Rechtschreibung und ihr Stellenwert, Methoden und Formen der Übung, Übungsproduktion.
Literatura
  • Die Rhythmuslokomotive : Ausspracheübungen für Kinder. Edited by Ernst Endt - Ursula Hirschfeld. München: Goethe-Institut, 1995, 102 stran. info
  • DIELING, Helga a Ursula HIRSCHFELD. Phonetik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
  • FUNK, Hermann a Michael KOENIG. Grammatik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 1991, 160 s. ISBN 3-468-49679-6. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2000, 97 s. 3231/Pd-9/2000-17/92. ISBN 80-210-2344-9. info
  • MÜLLER, Bernd-Dietrich. Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung. Berlin: Langenscheidt, 1994, 119 s. ISBN 3468496729. info
  • MULLER, Bruno. Rechtschreibschulung. Wien: Leitner, 1964, 159 s. info
Metody hodnocení
ukončení předmětu v podobě zápočtu. Pro absolvování předmětu je zapotřebí vypracování dílčích seminárních písemných úkolů: - strategie, aktivity, cvičení pro zprostředkování správné výslovnosti - strategie, aktivity, cvičení pro zprostředkování gramatiky - strategie, aktivity, cvičení pro zprostředkování slovní zásoby - základní principy a konkrétní aktivity pro výuku němčiny u žáků se specifickými vzdělávacími potřebami Tyto práce budou prezentovány v kontaktních hodinách a umístěny do e-learningového prostředí (kurz Didaktika 2). Studenti se mohou tímto způsobem blíže seznámit s pracemi celé seminární skupiny, mají možnost se vyjádřit a rozvinout diskusi pomocí internetu. Vyučujícímu je poskytnuta možnost kontroly a individuální komunikace.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.