OP3BP_CVIS Vzdělávání v informační společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Rozvrh
Čt 8:50–9:35 učebna 24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět vzdělávání v informativní společnosti má poskytnout základní orientaci ve stále se zvyšujících nárocích moderní společnosti na úroveň připravenosti každého jejího člena pro plnohodnotný život. Je nutno znát charakter změn společnosti, rodiny, školy, vzdělávání a výchovy a osvojit si postoje a předpoklady kompetencí pro úspěšné vedení edukačních procesů. Kromě globálních pohledů je nezbytné uplatnit zřetel k situaci v ČR, tj. seznámit se s východisky a problémy rozvoje naší vzdělávací soustavy i s navrženým řešením v tzv. Bílé knize a v dalších důležitých materiálech.
Osnova
  • 1. Analýza jednotlivých modelů a kultur ve vzdělávání. 2. Charakteristické rysy informativní společnosti (společnosti poznání, znalostí) s ohledem na vzdělávání. 3. Změny v obsahu vzdělání (kurikula) a jejich důsledky. 4. Moderní výukové metody, pedagogická komunikace, využití multimédií ve výuce. 5. Osobnostní přístup k žáku, důraz na rozvoj dimenzí myšlení, podpora tvořivých potencí člověka, posílení morálních aspektů, multikulturní výchova.
Literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
  • KONUPČÍK, Pavel. Didaktické technologie pro pedagogické pracovníky. Brno: Nakladatelství CERM, Brno, 2002, 101 s. info
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu: vypracování seminární práce na jedno z těchto témat: - Moderní výukové strategie. - Moderní didaktická technika ve výuce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.