OP3BP_SpPZ Pathology Dependencies

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 65 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/65, only registered: 0/65
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je zaměřen na seznámení posluchačů se základní terminologií v oblast závislostí a jejich prevence, přehled nejvýznamnějších návykových látek a závislostního chování, popis domácí a zahraniční drogové scény. Z pohledu pedagoga je kladen důraz na příznaky, doprovázející zneužívání drog, zásady první pomoci v případě akutní intoxikace, znalost Minimálního preventivního programu MŠMT ČR, náplň práce metodika prevence sociálních patologií na škole, využití možností komunitní prevence a spolupráce s odborníky z oblasti medicíny, poradenství, speciální pedagogiky, policie.
Syllabus (in Czech)
  • Stručný přehled klíčových témat: základní pojmy, historie užívání drog, drogy v různých kulturách sociální patologie, závislost na substancích, typu chování, virtuální drogy dělení drog, skupiny nejvýznamnějších návykových látek, jejich vzhled a účinky faktory závislosti, vznik, typy a kritéria závislosti neurofysiologie působení drog v CNS společenská a individuální nebezpečnost drog mapování drogové scény-drogová epidemiologie, studie, monitoring domácí a zahraniční drogová scény-vývoj, typické znaky, společné rysy, odlišnosti drogy a legislativa (trestní a přestupkový zákon, limity, postihy, výklad nejdůležitějších partií) znaky upozorňující na zneužívání drog doma, ve škole, v zaměstnání možnosti intervence, první pomoc v případě akutní intoxikace prevence-terminologie, historie, dělení, význam porovnání nabídky prevence a její aplikace v ČR a v zahraničí typy prevence, jejich charakteristika a využití, obecné znaky preventivního působení subjekty zaobírající se prevencí, léčbou , resocializací a represí v oblasti patologických závislostí prevence ve školství, Minimální preventivní program MŠMT ČR, jeho rozpracování na školách, metodici prevence sociálně patologických jevů modelový program SMART, hlavní rysy, význam, dopad na populaci, účinnost prevence, evaluace strategie komunitní prevence, její znaky, význam, příprava a realizace projektů primární prevence závislostí zájmové populační skupiny, jejich oslovení, nabídka preventivních aktivit, hodnocení jejich efektivity z krátko- a dlouhodobého hlediska pilotní a reprezentativní studie prováděné v populaci, významné preventivní programy, možnosti pomoci v případě problému léčba, resocializace, terapeutické komunity, substituce, výměnné programy a programy harm-reduction.
Assessment methods (in Czech)
Předmět je ukončen zápočtem.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/OP3BP_SpPZ