PdF:OV3MP_SMPS Moral prob.of contemp.soc.-sem - Course Information
OV3MP_SMPS Moral problems of contemporary society-seminar
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Milan Valach, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Milan Valach, Ph.D.
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Marie Baráčková - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Upper Secondary School Teacher Training in Social Studies Basics (programme PdF, M-SS)
- Basics of Social Studies (programme PdF, N-SS)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem seminářů je dospět v diskusi k hlubšímu pochopení témat, přžednesených na přednášce.
- Syllabus (in Czech)
- 1. 20. století jako krize 2. Pojem morálky jako lidské vlastnosti, pojem člověka 3. Morální dimenze předkapitalistické Evropy: socioekonomická struktura feudální společnosti, středověká a raně novověká mentalita z hlediska pojetí morální hodnoty člověka (vztah k jiným jako klíčový problém) a jeho místa ve světě. Rizika přechodu od stavovské společnosti ke společnosti založené na trhu a jejich naplnění v totalitních společnostech. 4. Fašistická a nacistická totalitní zkušenost - pojem, nacistická ideologie a její morální dimenze, praktická funkce systému a jeho morální důsledky. 5. Komunistická totalitní zkušenost: pojem, analýza komunistického jazyka (Fidelius) jako prostředku jeho sebeinterpretace, filosofické a historické kořeny, vývoj systému (SSSR, Čína), morální důsledky. 6. Filosofická reflexe totalitní zkušenosti v postmoderní filosofii ve formě diskreditace univerzálních projektů budoucnosti. Praktická i teoretická ztráta vize- integrujících idejí a projektů. 7. Vznik a vývoj konzumní společnosti jako předpokladu hierarchických a globálních trhů. Pojem. Morální důsledky: 8. - „ –a) Atomizace lidského společenství, rozpad komunit a jejich nahrazení davem. 9. - „ - b) Krize smyslu - individuální a kulturní dimenze 10. - „ - c) Narcismus jako morální symbol konzumní společnosti 11. Globalizace. Morální rozpory a důsledky globalizovaných trhů jakožto společenských regulátorů. 12. Zastupitelská demokracie v globální době a její morální selhávání. 13. Svět budoucnosti: pesimistická verze orwellovského typu a optimistická vize participativní globální společnosti v její politické, ekonomické a ekologické dimenzi a její předpokládané morální důsledky.
- Assessment methods (in Czech)
- Seminář. Ukončení - zápočet. Podmínkou udělení zápočtu je odevzdání seminární práce v rozsahu 10ti stran. Práce musí vycházet nejméně ze tří odborných knih (články se nepočítají). Práce musí rovněž obsahovat vlastní stanovisko k navrhovaným řešením, a to stanovisko teoreticky zdůvodněné! Vlastní názor studenta(ky) musí být rozveden až do praktických návrhů pro pedagogickou praxi.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/OV3MP_SMPS