PdF:PdDR_TPVM Teorie a praxe výukových metod - Informace o předmětu
PdDR_TPVM Teorie a praxe výukových metod
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Výukové metody mají dlouhou historii, ovšem také se stále inovují, zdokonalují a vznikají nové metody. Pečlivá práce učitele s výukovými metodami se promítá do jeho pedagogického mistrovství, proto záleží na výběru vhodných metod, případně na kombinaci výukových metod pro danou edukační situaci. Výukové metody mohou podstatně přispívat k rozvoji žákovské aktivity, samostatnosti a tvořivosti. Avšak jednostranné zdůrazňování výukových metod na úkor ostatních činitelů výuky může vést k tzv. metodikaření. Cílem předmětu je, aby studenti pochopili teoretické problémy výukových metod (které mají často interdisciplinární základ) a uměli na základě osvojené teorie řešit praktické problémy metod výuky v praxi.
- Osnova
- Pojetí výukové metody v rámci pedagogické teorie a praxe. Výuková metoda a kurikulum. Vyučování a učení ve vztahu k výukové metodě. Instrumentárium výukových metod. Klasifikace výukových metod. Vztah výukové metody k ostatním didaktickým kategoriím. Klasické výukové metody. Aktivizující výukové metody. Komplexní výukové metody. Výukové metody a moderní technika (TV, počítač, e-learning). Učitelovo metodické mistrovství. Výběr výukových metod pro konkrétní situaci. Výukové metody v moderní škole.
- Metody hodnocení
- Typ zkoušky: ústní Nejméně 3 konspekty z literatury, případně metodicky zpracovaný materiál pro výuku.
- Informace učitele
- BRATSKÁ, H. Metódy aktívneho sociálného učenia a jich aplikácia. Bratislava, UK, 1992. GRECMANOVÁ, H. et. al. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000. HORÁK, F. Aktivizující didaktické metody. Olomouc: UP, 1991. HOUŠKA, T. Škola je hra. Praha 1993. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. LERNER, I. J. Didaktické základy metod výuky. Praha: SPN, 1986. MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno: MU 1998. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1975. VÁCLAVÍK, V. Učebné metódy. Bratislava: SPN, 1966. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura STROM, 1998. VRÁNA, S. Učební metody. Brno Praha: DK, 1938, 3. vyd. SKALKOVÁ, J. Aktivita žáků ve výuce. Praha : SPN, 1971. ZELINA, M. , ZELINOVÁ, M. Rozvoj tvorivosti dětí a mládeže. Bratislava : SPN, 1990.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/PdDR_TPVM