PdF:SC4BK_ZSOP Basics of social pedagogy - Course Information
SC4BK_ZSOP Basics of social pedagogy
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 0/0/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education (programme PdF, B-PD)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět seznamuje se základními vývojovými tendencemi a vymezením sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, zaměřuje se na paradigmata sociální pedagogiky, postihuje vzájemné vlivy prostředí a výchovy, charakterizuje aktuální problémy sociální pedagogiky. Dále se orientuje na vymezení profese sociálního pedagoga, charakteristiku pracovních činností a kompetencí, podmínek pro výkon profese a možnosti budoucího uplatnění studentů v praxi. Předmět seznamuje studenty s vybranými aspekty a možnostmi náhradní rodinné péče, ústavní péče, problematiku řeší v kontextu důležitosti rodinné výchovy jako primárního socializačního činitele. Pozornost je dále věnována tématům penitenciární péče, pomáhajícím profesím, přesnému vymezení profese sociálního pedagoga, včetně zdůraznění jeho kompetencí.
- Syllabus (in Czech)
- Vymezení sociální pedagogiky jako vědní disciplíny. Charakteristika metodologických přístupů v sociální pedagogice. Definování aktuálních problémů sociální pedagogiky. Vzájemný vztah sociální pedagogiky a sociální práce. Vymezení kompetencí sociálního pedagoga a sociálního pracovníka, možnosti jejich kooperace. Rodina jako primární socializační činitel, poruchy funkcí v rodinném prostředí. Náhradní rodinná péče, definice, rozdělení, aktuální problémy, legislativní zázemí. Ústavní výchova, historie, současná situace. Mládež jako specifická skupina, hodnotová orientace mládeže. Sociální exkluze, rizikové skupiny z hlediska typu sociální exkluze. Pomáhající profese. Institucionální zázemí sociální pedagogiky v České republice. Penitenciární péče.
- Assessment methods (in Czech)
- Okruhy ke zkoušce Sociální pedagogika jako vědní disciplína, vztah k příbuzným a participujícím oborům. Charakteristika metodologických přístupů v sociální pedagogice. Aktuální problémy sociální pedagogiky, definice, vymezení, možnosti řešení. Vzájemný vztah sociální pedagogiky a sociální práce. Vymezení kompetencí sociálního pedagoga a sociálního pracovníka, možnosti jejich kooperace. Rodina jako primární socializační činitel, poruchy funkcí v rodinném prostředí. Náhradní rodinná péče, definice, rozdělení, legislativní zázemí, aktuální problémy. Ústavní výchova, historie, současná situace, hledání východisek. Mládež jako specifická skupina, hodnotová orientace mládeže. Sociální exkluze, rizikové skupiny z hlediska typu sociální exkluze. Pomáhající profese, možnosti spolupráce se sociálním pedagogem. Institucionální zázemí sociální pedagogiky v České republice. Penitenciární péče.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SC4BK_ZSOP