PdF:SC4MK_HiSP Historie sociální pedagogiky - Informace o předmětu
SC4MK_HiSP Historie sociální pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 0/0/1. 15 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Předpoklady
- Zařadit a interpretovat v časové souslednosti názory na řešení problémů výchovy sociálně ohrožených skupin v kontextu dějin Zhodnotit význam přínosu probíraných autorů v souvislosti s akceptací sociálního kontextu doby a místa Reflektovat a interpretovat problémová sociální témata Vymezit současné problémy sociální pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby z dějin výchovy Zaujmout postoje a návrhy řešení k dobovým i současným patologiím životního stylu ohrožených sociálních skupin
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Předmět uvádí do tematiky výchovných problémů sociálně znevýhodněných skupin, vystupujících v průřezu dějin se zdůrazněním popisu sociálního kontextu doby a prostředí. Důraz je kladen jednak na zmapování života sociálně znevýhodněných skupin z hlediska trávení jejich volného času, životních podmínek a životního stylu, na význam a charakteristiku různých typů her. Předmětem zájmu je rovněž činnost reformně orientovaných významných myslitelů a praktiků v oblasti sociální pedagogiky. Prioritou výuky je sledovanou minulost z pohledu dějin sociální pedagogiky hodnotit, nikoli jen popsat v souladu s odborným historickým diskursem v dostupných publikacích. Probíraná témata a zkušenosti studovaných sociálních pedagogů jsou vysvětleny v sociálním kontextu dané doby, naproti tomu evaluační činnost studentů je realizována v kontextu současné sociálně - edukační problematiky. Předmět je založen na transdisciplinárním propojení zvláště s historickou antropologií, kulturními a sociálními dějinami.
- Osnova
- 1. Sociální aspekty v antické výchově (názory na společnost, výchovu mládeže, ideály, etiku, díla). Úloha a postavení mužů, žen a dětí v antické společnosti. 2. Středověký člověk a jeho svět (sociální stratifikace). Působení církevních řádů v oblasti edukační a sociální péče (františkáni, dominikáni), vliv církevních představitelů na řešení sociálních problémů (Basileos Veliký, Petr Abélard). Úloha a postavení mužů, žen a dětí ve středověké společnosti. 3. Volný čas ve středověku. Svátky, požitky těla, hry, divadlo, lov, požitky ducha. Lidová kultura a humor. 4. Renesanční myslitelé o výchově (Vittorino da Feltre, Thomas More), společenské a kulturní změny raného novověku, lidé na okraji společnosti. 5. Renesanční člověk a jeho svět (sociální stratifikace). Úloha a postavení mužů, žen a dětí v novověké společnosti. Lidová kultura, humor, volný čas. 6. Evropské pedagogické myšlení 17. století (jansenismus, pietismus, puritanismus) a jejich představitelé: Wolfgang Ratke, August Hermann Francke, Francis Bacon). Filosofické a sociálně pedagogické myšlenky a pansofické snahy Jana Amose Komenského. Dílo madame de Maintenon. Barokní člověk a jeho svět (sociální stratifikace). 7. Charakteristika společenských změn v osvícenství, nové paradigma výchovy. Pedagogické myšlenky a činnost filantropistů (Johann Bernhard Basedow, Christian Gotthilf Salzmann). 8. Názory a praxe předchůdců tzv. reformní pedagogiky (Jean Jacques Rousseau, Friedrich Fröbel, Lev Nikolajevič Tolstoj, Herbert Spencer). 9. Vliv vědeckotechnické revoluce na sociální poměry ve společnosti a na vzdělání. Pedagogické myšlenky a činnost utopických socialistů (Robert Owen, Ch. Fourier, Saint – Simon). Spencerova teorie sociálního darwinismu. 10. Názory a praxe českých sociálních pedagogů: Karel Slavoj Amerling, Gustav Adolf Lindner, František Bakule, Inocenc Arnošt Bláha, Stanislav Velinský, Přemysl Pitter. 11. Názory a praxe světových sociálních pedagogů: Johann Heinrich Pestalozzi, Don Bosco, Herman Lietz, Anton Semjonovič Makarenko, Janusz Korczak. 12. Podstata hnutí nové výchovy a reformní pedagogiky. Představitelé postmoderních pedagogických koncepcí: Alexander Sutherland Neill, Hubertus von Schoenebeck, Paulo Freire, Ivan Illich.
- Literatura
- BURKE, Peter. Lidová kultura v raně novověké Evropě. Translated by Markéta Křížová. Vyd. 1. Praha: Argo, 2005, 374 s. ISBN 8072036386. info
- CACH, Josef. Počátky nových škol v českých zemích. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 1999, 124 s. ISBN 8071942197. info
- ČAPKOVÁ, Dagmar. Myslitelsko vychovatelský odkaz Jana Amose Komenského. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 254 s., [1. info
- Encyklopedie prameny výchovy. info
- GEREMEK, Bronisław. Slitování a šibenice : dějiny chudoby a milosrdenství. Vyd. 1. Praha: Argo, 1999, 262 s. ISBN 8072032283. info
- PETRŽELKA, Josef. Pedagogické aspekty sókratovského dialogu. Profil. Brno: KF FF MU, 2000, roč. 1, č. 3. ISSN 1212-9097. URL info
- PŘADKA, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999, 93 s. ISBN 80-210-2033-4. info
- RHEINHEIMER, Martin. Chudáci, žebráci a vaganti : lidé na okraji společnosti, 1450-1850. Translated by Vladimír Marek. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2003, 187 s. ISBN 8070215798. info
- VERDON, Jean. Volný čas ve středověku. Translated by Jiří Žák - Gustav Francl. Vyd. 1. V Praze: Vyšehrad, 2003, 261 s. ISBN 8070215437. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Typ zkoušky: písemný test Požadavek: vypracování tří konspektů (viz e-learning DSP) Známka: je výsledkem hodnocení v písemném testu (viz okruhy otázek ke zkoušce) a kvality zpracovaných konspektů.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=453
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/SC4MK_HiSP