PdF:SC4MK_PsVL Psychlogy of group managment - Course Information
SC4MK_PsVL Psychlogy of group managment
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 0/0/1. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education (programme PdF, N-PD)
- Social Education (programme PdF, N-PD, specialization Čtvrtý modul)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem je předmětu je podpořit schopnosti a rozvinout dovednosti studentů v oblasti spolupráce, komunikace a vedení, zejména pro vytváření jejich budoucích pracovních týmů. Předmět jekoncipován jako interedisciplinární s využitím poznatků ze sociální psychologie práce, psychologie práce a řízení, personalsitiky, managmentu aj.
- Syllabus (in Czech)
- ***Umění komunikace - verbální a neverbální komunikace: a)Řeč těla - mimika, oční kontakt, gestika, odstupová vzdálenost, postoj) - využití v praxi, slovní komunikace, hlas - tón, barva,rychlost mluvy, druhy slovní komunikace a jejich používání v praxi) , první dojem, vzhled a image, „schopnost se prodat“, jsk zsjímsvě s přesvědčivě mluvit b)Komunikace v týmu a efektivní komunikační styly vedoucího pracovníka c)Asertivní jednání a zpětná vazba: (Rozvoj asertivity a efektivní sdělování zpětné vazby, vyhodnocení stupně asertivity jednotlivce, teorie asertivity, způsoby asertivního jednání, mýty asertivity - klady a zápory) d)Konflikty (druhy, význam a způsoby zvládání konfliků nejen v rámci pracovních týmů) e)Umění přesvědčování, Manipulace, argumentace, druhy přesvědčovacích technik a vhodnost jejich využití f) Pravda, polopravda a lež v lidské komunikaci. Proč lidé lžou. Jak poznat lháře. ***Osobnostní typy a jejich aplikace na vedoucího i na ostatní členy týmu: a)Základní typy osobností (typologie MBTI) a tréning způsobu jejich rychlého poznávání. b)Problémové typy osob, jejich charakteristika a nejvhodnější způsoby jednání s nimi. c)Vůdce.Způsoby přejímání vedení, předpoklady pro vedení, negativní charakteristiky osobnosti ve vztahu k vedení lidí,vyhodnocení osobnostních předpokladů pro vedení ***Vedení lidí: a)Koučování - Techniky vedení kolektivu, hodnocení a poznávání podřízených, jednání s lidmi, získávání a výběr „loajálních“ pracovníků, jak kritizovat, jak přijímat kritiku, jak chválit, konflikty na pracovišti,... b)Leadership - klíčové vlastností lídra, řešení problémů,... c)Timemanagement: poměr k času, obecné zásady pro využívání času, stanovování cílů a jejich plnění, osobnostní podíl při špatné a dobré schopnosti řízení času a trénink vhodných návyků ***Pracovní tým a)Význam, charakteristika, motivace pracovního týmu b)Dynamika, koheze a atmosféra, pracovní spokojenost, faktory spokojenosti c)Psychologie motivace, potřeby pracovníků a způsoby odměňování d)Hodnocení a rozvoj pracovníků
- Literature
- Hayes, Nicky: Psychologie týmové práce. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-983-6
- VÁGNER, Ivan. Moderní pojetí řízení a vedení lidí. Moderní řízení : měsíčník pro vrcholový a střední management, lektory, personalisty i podnikatele. Praha: Economia, 2005, Roč. 40, č. 12, p. 61-62. ISSN 0026-8720. info
- ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2002, 856 s. ISBN 8024704692. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem : praktický atlas managementu. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 151 s. ISBN 80-247-0403-X. info
- KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press, 2001, 367 s. ISBN 80-7261-033-3. info
- KOHOUTEK, Rudolf and Jaroslav ŠTĚPANÍK. Psychologie práce a řízení. Brno: Cerm, 2000, 223 s. ISBN 80-214-1552-5. info
- POL, Milan and Bohumíra LAZAROVÁ. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. (Collaboration of teacher - a condition for school development.). Praha: STROM Praha, 1999, 78 pp. ISBN 80-86106-07-1. info
- GOLD, Anne. Řízení současné školy : o práci učitelů na střední úrovni řízení. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998, 164 s. ISBN 80-902614-0-X. info
- Organizační chování :jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Edited by František Bělohlávek. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1996, 343 s. ISBN 80-85839-09-1. info
- Assessment methods (in Czech)
- V průběhu semestru studenti odevzdají dvě práce - vědeckou esej na vybrané relevantní téma a rozbor osobnosti podle typologie MBTI. Z předmětu je konána zkouška formou vědomostního testu.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught each semester.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SC4MK_PsVL