PdF:SP2BP_USPP Úvod do spec.ped. - Informace o předmětu
SP2BP_USPP Úvod do speciální pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Dana Brožová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 7:00–7:45 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Vývoj péče o postižené a dějiny speciální pedagogiky, současné pojetí speciální pedagogiky a její postavení v systému věd, základní kategorie a metody speciální pedagogiky, komplexní systém péče o postižené u nás, srovnání se zahraničím. Vysvětlení nových termín integrace / inkluze, žák se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Osnova
- Úvod do studia speciální pedagogika na katedře SP PdF MU; speciální pedagogika, její postavení v systému věd, základní kategorie a metody SP; možnosti podpory a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR, integrace a inkluze; pedagogicko-psychologické poradenské služby; úvod do speciálně pedagogické diagnostiky; úvod do psychopedie (historie, klasifikace mentální retardace, systém edukace, podmínky integrativního vzdělávání); úvod do somatopedie(historie, klasifikace pohybových vad, DMO, systém edukace, podmínky integrativního vzdělávání); úvod do oftalmopedie (historie, klasifikace osob se zrakovým postižením, nejčastější zrakové vady, systém edukace, podmínky integrativního vzdělávání); úvod do logopedie(historie, klasifikace narušené komunikační schopnosti, systém edukace a poradenství, podmínky integrativního vzdělávání); úvod do surdopedie (historie, klasifikace sluchových vad, systém edukace, podmínky integrativního vzdělávání); úvod do etopedie (historie, současné pojetí poruchy emocí nebo chování, systém edukace, podmínky integrativního vzdělávání, poradenství); úvod do SPU (historie, klasifikace dysporuch, systém edukace a poradenství, podmínky integrativního vzdělávání).
- Literatura
- MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1998
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-866633-08-X.
- Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
- CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením : problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 182 s. ISBN 8073670135. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Pojetí integrativní školní (speciální) pedagogiky. In Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. 2. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2004, s. 15-20, 5 s. Edice pedagogikcé literatury. ISBN 80-86633-22-5. info
- MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
- Metody hodnocení
- účast na přednáškách, vypracování anotací 5 publikací týkajících se speciální pedagogiky
- Informace učitele
- Doplňující informace jsou umístěny ve studijních materiálech daného předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/SP2BP_USPP