PdF:SP3BP_SP1a Specializace 1a logopedie+ - Informace o předmětu
SP3BP_SP1a Specializace 1a Logopedie+
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Út 12:30–16:00 učebna 52
- Předpoklady
- absolování předmětu základy logopedie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Základní úkoly logopedie, logopedická prevence primární, sekundární, komunikace, komunikaní proces, historie pée o jedince s poruchami komunikaních schopností, významné osobnosti, systém logopedické pée u nás i v zahranií, resort školství, zdravotnictví, sociální pée, speciáln pedagogická diagnostika logopedická, pomcky a pístroje využívané v diagnostice, anatomie a fyziologie mluvních orgán, sluchového ústrojí, hlavové nervy inervující mluvní orgány, sluchové ústrojí, fonetika, systém eských hlásek, ontogeneze dtské ei, jazykové roviny v ontogenezi ei, poruchy vývoje ei, opoždný vývoj ei, logopedická pée u OV, etiologie, symptomatologie, diagnostika vývojové dysfázie, afázie, neuróz ei, balbuties, tumultus sermonis, dyslálie, dysartrie, rhinolálie, palatolálie, poruchy hlasu, logopedická pée u tchto postižení, symptomatické vady ei u tlesn, mentáln, zrakov postižených, e u dtí s LMD, SVPU, levák, problematika výuky eov postižených žák na l. stupni ZŠ, SPC, poradenství, integrace jedinc s poruchami komunikaních schopností.
- Osnova
- Okruhy ke zkoušce: 1. Logopedie vdní a studijní obor, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému vd, mezioborová spolupráce. 2. Pehled historie pée o osoby s narušenou komunikaní schopností u nás i v zahranií. Osobnosti oboru logopedie. 3. Logoped základní úkoly logopeda, píprava logoped v R i v zahranií. Profil vysokoškolsky vzdlaného logopedického asistenta. Profesní a zájmové organizace v oboru logopedie 4. Pedmt logopedie, narušená komunikaní schopnost. Definování pojmu, rzná dlení a klasifikace. 5. Proces lidské komunikace charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace. Jazykový kód a eový projev. 6. Ontogeneze dtské ei. Podmínky správného vývoje ei. Psychologické a spoleenské faktory vývoje ei. 7. Jazykové roviny v ontogenezi ei (charakteristika lexikáln-sémantické, morfologicko-syntaktické, foneticko-fonologické, pragmatické roviny) 8. Poznatky z fonetiky, pedmt výzkumu fonetiky, fonetická metodika základní prvky mluvené ei, rozdlení hlásek. Ortofonie, ortoepie. 9. Systém poskytované logopedické intervence v R (charakteristika jednotlivých rezort). 10. Speciáln pedagogická centra pro žáky s vadami ei funkce, hlavní úkoly SPC, personální obsazení. 11. Raná intervence. 12. Logopedická prevence primární, sekundární, terciární. 13. Ovlivování pirozeného vývoje ei, výchova ke správné výslovnosti. Pípravní cviení dechová a fonaní cviení, rozvoj fonematického sluchu, rozvoj hrubé a jemné motoriky, motoriky mluvních orgán, rozvoj grafomotoriky. Prpravná cviení ke správné výslovnosti všech hlásek. 14. Fonetika, pedmt výzkumu fonetiky, fonetická metodika základní prvky mluvené ei, rozdlení hlásek.. 15. Speciáln pedagogická diagnostika logopedická. Model kompletního logopedického vyšetení. 16. Pístroje a pomcky, využívané v logopedické praxi, pomcky v logopedické diagnostice i terapii.
- Literatura
- KLENKOVÁ, J. Poruchy komunikaních schopností. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido 1998, s. 36-44. ISBN 80-85931-51-6.
- KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5.
- KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II., III. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85-931-62-1.
- Metody hodnocení
- Ukončení předmětu: ústní zkouška. Požadavek ke zkoušce: zpracování seminární práce, splnění testu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/SP3BP_SP1a