PdF:SP4BK_ZSP6 Zákl. spec. ped. 6 Etopedie - Informace o předmětu
SP4BK_ZSP6 Základy speciální pedagogiky 6 Etopedie
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 0/0/8. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Předpoklady
- nejsou
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- 1. Teorie etopedie její pedmt, roviny zkoumání; její postavení v systému speciální pedagogiky; odlišnosti od ostatních speciáln pedagogických disciplín; vztah ke spolupracujícím oborm 2. Souasné pojetí etopedie, tendence a trendy základní zmny v etopedii, nové pístupy k ešení 3. Principy edukace jedinc s poruchami emocí a chování 4. Etopedie jako speciáln pedagogický proces cíle, úkoly, východiska 5. Úkoly etopedie v jednotlivých fázích speciáln pedagogického procesu, formy naplování 6. Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti eské terminologie, mezinárodní a eská terminologie, souasné trendy 7. Definice poruchy chování problematika vývoje definice, kritéria tídní definic, školská definice PCH 8. Historický vývoj pístup k ešení problematiky dtí v ohrožených poruchou emocí a chování a souasné trendy 9. Pístupy k jedincm s poruchami emocí a chování rozsah problému, rysy ohrožující interakci jedinc s poruchami emocí a chování 10. Kauzální faktory poruch emocí nebo chování - osobnost dítte (vývojová rizika, intelekt, emoce, temperament...), sociální faktory (škola, rodina, vrstevníci) 11. Škola jako rizikový faktor problémového chování hodnocení žáka, motivace k uení, efektivita výuky, podmínky a prostedky výuky ( 12. Rodina jako rizikový faktor problémového chování 13. Charakteristika žáka s problémy v chování, charakteristika žáka s poruchami chování 14. Edukace žák s poruchovým chováním v rámci bžných a speciálních školy 15. Institut náhradní rodinné pée, institucionální náhradní rodinná pée systém školských zaízení pro ústavní a ochranou výchovu
- Osnova
- 1. Teorie etopedie její pedmt, roviny zkoumání; její postavení v systému speciální pedagogiky; odlišnosti od ostatních speciáln pedagogických disciplín; vztah ke spolupracujícím oborm 2. Souasné pojetí etopedie, tendence a trendy základní zmny v etopedii, nové pístupy k ešení 3. Principy edukace jedinc s poruchami emocí a chování 4. Etopedie jako speciáln pedagogický proces cíle, úkoly, východiska 5. Úkoly etopedie v jednotlivých fázích speciáln pedagogického procesu, formy naplování 6. Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti eské terminologie, mezinárodní a eská terminologie, souasné trendy 7. Definice poruchy chování problematika vývoje definice, kritéria tídní definic, školská definice PCH 8. Historický vývoj pístup k ešení problematiky dtí v ohrožených poruchou emocí a chování a souasné trendy 9. Pístupy k jedincm s poruchami emocí a chování rozsah problému, rysy ohrožující interakci jedinc s poruchami emocí a chování 10. Kauzální faktory poruch emocí nebo chování - osobnost dítte (vývojová rizika, intelekt, emoce, temperament...), sociální faktory (škola, rodina, vrstevníci) 11. Škola jako rizikový faktor problémového chování hodnocení žáka, motivace k uení, efektivita výuky, podmínky a prostedky výuky ( 12. Rodina jako rizikový faktor problémového chování 13. Charakteristika žáka s problémy v chování, charakteristika žáka s poruchami chování 14. Edukace žák s poruchovým chováním v rámci bžných a speciálních školy 15. Institut náhradní rodinné pée, institucionální náhradní rodinná pée systém školských zaízení pro ústavní a ochranou výchovu
- Metody hodnocení
- seminární práce, test
- Informace učitele
- ELLIOTT,J; PLACE, M: Dít v nesnázích, 1.vyd.,Havlíkv Brod: Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0 HEIDBRINK, H: Psychologie morálního vývoje, 1. Vyd. Praha, Portál,1997, ISBN 80-7178-154-1 FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4 ONDRÁEK, P.: Františku, pesta konen zlobit, nebo, 1. Vyd. ISV, 2003, Praha, ISBN 80-86642-18-6 MONATOVÁ, L.: Úsilí o ešení poruch chování, in: Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska, 1.vyd., Brno,1996, Paido, ISBN 80-85931-20-6 STELEC, S.: Studie z teorie a metodiky výchovy II, 1. Vyd. MU Brno, 2005, ISBN 80-210-3687-7 ŠTPÁNKOVÁ,L.: Stediska výchovné pée, in: Vítková: Otázky speciáln pedagogického Poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003, ISBN 80-214-2359-5, s.191-193 VOJTOVÁ, V. : Kapitoly etopedie I.,Pístupy k poruchám emocí a chování v souasnosti. 1.vyd. MU Brno, 2004, ISBN 80-210-532 VÁGNEROVÁ, M.: Psychologie problémového dítte školního vku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8 VÁGNEROVÁ, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001a. ISBN 80-246- 0015-3 ZÁKON . 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zaízeních a o preventivn výchovné péi ve školských zaízeních Metodický pokyn k jednotnému postupu pi uvolování a omlouvání žák z vyuování, prevenci a postihu záškoláctví j.: 10 194/2002-14
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/SP4BK_ZSP6