PdF:SV4BP_FiVS Filozofie výchovy (sem.) - Informace o předmětu
SV4BP_FiVS Filozofie výchovy (seminář)
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Rozvrh
- Út 10:40–12:20 ZŠ Křídlovická
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Filozofie výchovy jako disciplína, která klade zajímavé a inspirující otázky, které se dotýkají existence člověka a výchovného působení na jedince a společnost, filozofie výchovy a vědecké bádání v pedagogice, soudobé teorie vzdělávání, filozofie výchovy a dějiny pedagogiky, vybrané pedagogické směry.
- Osnova
- Filozofe výchovy jako spekulativní věda, její pojetí a úkoly Etologická východiska, souhrn nejzávažnějších okolností současného svět Vybrané teorie vzdělávání Přehled pedagogických směrů, zejména období 20. století Základní vhled do oblasti filozofie výchovy v historickém kontextu
- Metody hodnocení
- - studium odborné literatury - písemná práce – esej na téma „ Moje místo na zemi…“ ve standardní úpravě, rozsah textu min. pět stran, v textu mohou být použity odkazy na použitou literaturu, za textem její případný seznam - recenze vybrané publikace z oblasti filozofie výchovy - vystoupení v semináři na vybrané téma (studenti mohou vystoupit jako jednotlivci nebo ve dvojicích), studenti vystoupení zpracují do písemné podoby k odevzdání Návrh základních témat k vystoupení v semináři 1. Antika – sofisté, Sokrates, Platón, Aristoteles, Quntilianus a jeho pojetí výchovy a vzdělávání 2. Křesťanská koncepce vidění světa, společnost, člověka – znalost Nového zákona (Vznik klášterů a jejich společenská, kulturní a vzdělávací funkce, poustevnictví, řehole, současná výchovná a vzdělávací činnost církví, Scholastika… 3. Renesanční koncepce člověka, kulturních hodnot, vliv na výchovu, přehled různých zemích Evropy: Itálie, Francie, Španělsko, Německo, Čechy. (odraz renesanční filozofie ve zdůvodnění pedagogických principů – Komenský, jeho díla, díla evropských autorů 4. Reformace a protireformace a její cíle. Výchova člověka, bratrské školství, vývoj, ideová základna, jezuitské školství v Čechách a na Moravě, souvislosti s renesančními vlivy 5. Osvícenství v Anglii – empirismus Francise Bacona, John Locke a jeho vliv na Francii, americké osvícenství – Franklin, Jefferson, Paine, americký romantismus (Cooper, Emerson, Thoreau – vliv na mimoškolskou výchovu), americký pragmatismus (Dewey) 6. Evropské osvícenství, francouzský racionalismus, Rousseau – Emil, Pestalozzi a jeho působení mezi dětmi. 7. Evropské filozofické proudy a jejich vliv na výchovu. Herbart, Tolstoj, Masaryk 8. Přehled filozofických názorů na přelomu 19. a 20. století 9. Pedagogický reformismus – příčiny vzniku, hlavní znaky, rozvoj mimo školské výchovy, sociální pedagogika – vznik a význam 10. Postmodernismus a jeho ohlasy v pedagogickém myšlení
- Informace učitele
- Literatura Masaryk: O škole a vzdělání, Ideály humanitní (kritický reaslismus) BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha : Zvon, 1996. CORETH, E. Co je člověk? Praha : Zvon, 1996. KUČEROVÁ, S. Člověk – hodnoty – výchova. Prešov, 1996. LEIRMAN, W. Čtyři kultury ve vzdělávání. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-168-4. MACHOVEC, M. Smysl lidské existence. Praha : Akropolis, 2002. MASARYK,T.G. Ideály humanitní. Praha : Čin, 1946. PALOUŠ, R. Čas výchovy. PALOUŠ, R. K filozofii výchovy, Praha : SPN, 1991. PALOUŠ, R. Komenského boží svět. Praha : SPN, 1992. ISBN 80-04-25615-5. PATOČKA, J. Náš národní program. Praha : EKK, 1990. PŘÍHODA, V. Národní filozofie výchovy. Praha : Život a práce, 1948.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/SV4BP_FiVS