SV4BP_METS Úvod do metodologie pedagogického výzkumu (seminář)

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/1/0. 1 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Po 18:00–19:40 učebna 38
Předpoklady
Předpokladem pro úspěšné zvládnutí předmětu je důkladná domácí příprava, vypracování seminárních prací, napsání testu (75%) a úspěšné složení ústní zkoušky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenty se základy vědecké práce a možným použitím základních metod pedagogického výzkumu. Metodologické vědomosti a dovednosti studentů jsou dále profilovány vjednotlivých specializacích.
Osnova
  • Informační zdroje odborné vědecké práce, typy pramenných a literárních zdrojů.
  • Práce sodbornou literaturou a elektronickými dokumenty.
  • Prezentace výsledků výzkumných šetření a typografická úprava odborné a vědecké práce.
  • Metody vědy, cíle vědeckého zkoumání, věda a vědecké teorie, vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům.
  • Problémy a hypotézy, obecnost a specifičnost problémů a hypotéz.
  • Typy proměnných a pořizování výběru a náhodnost, princip znáhodňování.
  • Výzkumné projekty, cíle, kontrola rozptylu, projekty nedostatečné a projekty dobré.
  • Typy výzkumů (Ex post facto výzkum, laboratorní a přirozený experiment, orientační a akční výzkum.
  • Základy měření, reliabilita a validita.
  • Vybrané metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu (pozorování , rating, dotazník (anketa), rozhovor, interwiev, beseda, projektivní metody, obsahová analýza, sémantické metody, metody měření sociálních vztahů atd.
  • Principy kvalitativního výzkumu, teoretická citlivost, postupy kódování (otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování), proces vzakotvené teorii, pomocné postupy
Literatura
  • NĚMEC, Jiří. Projektování a příprava diplomových (bakalářských) prací. In MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2004, s. 69-78. ISBN 80-7315-078-6. info
  • STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 243 s. ISBN 8071845493. info
  • GAVORA, Peter a Jiří MAREŠ. English-Slovak educational dictionary. Bratislava: Iris, 1996, 240 s. ISBN 80-88778-25-5. info
  • GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
Metody hodnocení
Předmět probíhá prezenční formou. Studenti pravidelně semináře a doma připravují seminární práce, které v elketronické podobě vkládají do Moodlinky (viz odkaz). V seminárních cvičení studenti svoje práce obhajují a diskutují s ostatními studenty. Předmět končí závěrečným testem a ústní zkouškou. Test je nutné napsat alespoň na 75 %. Studenti v něm vybírájí ze čtyř nabízených možností.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=577
Seminární práce:
1) Co vyprávěl život.
Studenti nahrají a do textu přepíší rozhovor (příběh) s vybranou osobou a podle hermeneutických principů a postupů využívající zakotvené teorie, se pokusí o interpretaci. Příběh jako obraz světa, klíč k pochopení chování, prožívání a jednání lidí.
2) Výzkumné studie jako jeden z možných zdrojů lidského poznání.
Studenti si vyberou výzkumnou stať (závěrečná zpráva, článek v odborném periodiku, CD apod.) a zpracují konspekt s následující strukturou. Téma, paradigma, cíle, zvolené metody, sběr dat a jejich třídění, analýza dat a jejich zpracování, interpretace výsledků, vlastní kritická reflexe studenta. Jaký smysl měl daný výzkum, jak mohl být realizován jinak apod. Studenti se připraví na závěrečný test podle následujících okruhů:
Okruhy ke zkoušce
1. Informační zdroje odborné vědecké práce, typy pramenných a literárních zdrojů (bibliografie, recenze, rešerše, rewiew, primární a sekundární prameny)
2. Práce s odbornou literaturou a elektronickými dokumenty (typy citací, excerpta a konspekt, elektronické vyhledávací služby)
3. Prezentace výsledků výzkumných šetření a typografická úprava odborné a vědecké práce (měření pedagogických jevů, tabulace a grafické znázorňování)
4. Metody vědy, cíle vědeckého zkoumání, věda a vědecké teorie, vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům (metoda tradice, autority, apriori, vědy)
5. Problémy a hypotézy, obecnost a specifičnost problémů a hypotéz (možnosti problémů a hypotéz, problémy, hodnoty a definice)
6. Typy proměnných a pořizování výběru a náhodnost, princip znáhodňování (pojmy a konstrukty, konstitutivní a operacionální definice konstruktů a proměnných, závisle a nezávisle proměnné, aktivní a určené proměnné, intervenující proměnná)
7. Výzkumné projekty, cíle, kontrola rozptylu, projekty nedostatečné a projekty dobré (cíle výzkumného projektu, výzkumný projekt jako kontrola rozptylu, maximalizace experimentálního a minimalizace chybového rozptylu, kontrola vnějších proměnných, základní charakteristika dobrých a nedostatečných projektů)
8. Typy výzkumů (Ex post facto výzkum, laboratorní a přirozený experiment, orientační a akční výzkum), základní rozdíly v jednotlivých typech, výhody a nevýhody
9. Základy měření, reliabilita a validita (definice měření, úrovně měření a škálování, definice a teorie reliability, typy validity)
10. Vybrané metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu
11. Pozorování jako výzkumní metoda , jeho struktura a možnosti poznání (dlouhodobé x krátkodobé, introspekce a extrospekce, přímé a nepřímé, standardizované a nestandardizované).
12. Rating a jeho užití v pedagogickém výzkumu. Definice, kategoriální, numerická, posuzovací, grafická a kumulativní škála. Praktická konstrukce položek různého typu.
13. Dotazník (anketa) - druhy položek a jejich konstrukce, Likertova škála a škálové položky v dotaznících. Zásady konstrukce dotazníku (jasnost a srozumitelnost položek, jednoznačnost atd.). Kategorizace a systematizace získaných dat, třídění prvního, druhého a třetího stupně. Interpretace výsledků třídění.
14. Rozhovor, interwiev, beseda
15. Druhy (výzkumný, diagnostický, psychoterapeutický .). Formy rozhovoru (individuální, skupinový atd.). Výzkumná specifika rozhovorů.
16. Projektivní metody, obsahová analýza, sémantické metody, metody měření sociálních vztahů
17. Principy kvalitativního výzkumu, teoretická citlivost, postupy kódování (otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování), proces v zakotvené teorii, pomocné postupy
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, jaro 2008, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.