PdF:SV4MP_EEV Etická a estetická výchova - Informace o předmětu
SV4MP_EEV Etická a estetická výchova
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Rozvrh
- Út 8:50–9:35 učebna 32
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje se základními pojmy etiky a estetiky, esteticko-filosofickými koncepcemi v dějinách lidského myšlení, věnuje pozornost kontroverzním etickým a morálním otázkám. Snaží se o porozumění světu a člověku prostřednictvím teoretické reflexe problémů estetického osvojování světa skrze umění a filosofii.
- Osnova
- Pojem, význam a úloha etiky Mravní normy, přirozený mravní zákon Mravní výchova a její vztah k etice Pojetí etiky Sókrata, Platóna, Aristotela Etika Kantova kategorického imperativu Vášně, rozdělení vášní Pojem ctnost, rozdělení ctností, sociální ctnosti Dobro a zlo, původ dobra a zla, postoj člověka k dobru a zlu Charakteristika pojmů svědomí, rozum, vůle, jejich vztah k etice Etika pomáhajících profesí Estetika jako vědní disciplína Umění vnímat umění Krása klasická a bizarní Metamorfóza pohledu Estetický a filosofický prožitek Estetika přírody Člověk a vnímání krásna Vkus – móda – kýč Hudba jako výrazový prostředek vnímání krásna
- Metody hodnocení
- Okruhy ke zkoušce: 1. Základní pojmy, etika, morálka, estetika, význam a úloha etiky a estetiky 2. Mravní normy, přirozený mravní zákon, křesťanské vidění světa 3. Vztah etiky a demokratického uspořádání světa, etika ve společném soužití lidí 4. Základní pojetí etiky Sókrata, Platóna, Aristotela 5. Etika Kantova kategorického imperativu 6. Definice pojmu vášně, dělení vášní, 7. Pojem ctnost, rozdělení ctností, sociální ctnosti 8. Srovnání pojmů dobro a zlo, původ dobra a zla, postoj člověka k dobru a zlu 9. Charakteristika pojmů svědomí, rozum, vůle, jejich vztah k etice 10. Etika pomáhajících profesí 11. Krása klasická a bizarní 12. Estetický a filosofický prožitek 13. Definujte proces estetického osvojování 14. Definujte pojmy harmonie, funkčnost, proporcionalita, estetická scenérie, jednota v rozmanitosti 15. Vnímání člověka jako estetického objektu 16. Vkus – móda – kýč 17. Estetické vnímání hudby
- Informace učitele
- Literatura: GILBERTOVÁ, K. E., KUHN, H. Dějiny estetiky. Praha : SNTLU, 1965. ZUSKA, V. Estetika – úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-194-3. TATARKIEWICZ, W. Dejiny estetiky. Bratislava : 1985. SOURIAU, E. Encyklopedie estetiky. Praha : Victoria publishing, 1994. ISBN 80-85615-18-X. GRAHAM, G. Filosofie umění. Brno : Barristerr & principal, 2000. ISBN 80-85947-53-6. PERNIOLA, M. Estetika 20. století. Praha : 2000. ISBN 80-246-0213-X. ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Zvon, 1994. ANZENBACHER, A. Úvod do filozofie. SPN, 1991. ARISTOTELES. Etika Nikomachova. Rezek, 1996. KANT, I. Základy metafyziky mravů. Svoboda, 1990. LÉVINAS, E. Etika a nekonečno. Oikúmené, 1994. PLATÓN. Obrana Sókratova. Oikúmené, 1994. STÖRIG, H. J. Malé dějiny filosofie. Karmelitánské nakladatelství, 2000.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/SV4MP_EEV